You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/139443
Title: 
Luís António Verney: o verdadeiro método de estudar: uma contribuição para o ensino em Portugal e no Brasil
Other Titles: 
Luis Antônio Verney: the true method to study: a contribution for education in Portugal and in Brazil
Author(s): 
Magalhães, Cláudio Márcio Ribeiro
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Este trabalho se constitui da leitura de algumas cartas, que tratam de Filosofia, Lógica e Física, presentes no polêmico livro O Verdadeiro Método de Estudar. O autor, o controverso Luís António Verney, ao publicar essa obra, acreditou na possibilidade de mudança da Educação em Portugal. Apoiado nas ideias do movimento europeu que ficou conhecido como Iluminismo, Verney elaborou um riquíssimo texto no qual faz duras críticas ao ensino ministrado pelos padres da Companhia de Jesus, naquela época em Portugal. Ao sugerir o rompimento com esse sistema de ensino, o autor procura introduzir um ensino pautado no experimentalismo, colocando a Matemática como conhecimento fundamental para o estudo da Física e simultaneamente como ferramenta social necessária para o bem da nação.
  • This work consist at reading of some letters dealing with Philosophy, Logic and Physics presented at polemic book, The True Method of Study, authored by the controversial Luís António Verney that by publishing his work believed in the possibility of changes in education of Portugal. Supported on the ideas of European movement known as the Enlightenment Verney produced a rich text in which he harshly criticized the teaching realized by priests of Society of Jesus at that moment in Portugal. To suggest a rupture with that education system, the author tried to introduce teaching based on the experimentalism, introducing mathematics as fundamental knowledge for the physics study and simultaneously as a social tool necessary for the good of the nation.
Issue Date: 
25-Apr-2016
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • História da Matemática
  • Portugal
  • Ensino
  • Brasil
  • Método
  • History of Mathematics
  • Teaching
  • Method
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/139443
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.