You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/140731
Title: 
Política Nacional de Humanização e formação de profissionais de saúde: revisão integrativa
Other Titles: 
  • National Policy of Humanization and education of health care professionals: integrative review
  • Política Nacional de Humanización y formación de los profesionales de salud: revisión integrativa
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0034-7167
Abstract: 
  • The National Policy of Humanization aims at innovations in health production, management and care with emphasis on permanent education for workers in the Unified Public Health System and training of university students in the health care field. This study aimed to know, through an integrative review of the literature, the scientific production about the National Policy of Humanization and education of health care professionals, from 2002 to 2010. Ten articles were analyzed in thematic strand through three axes: humanization and users caring, humanization and the work process, humanization and training. The articles point to the need to overcome the biological conception, valuing cultural aspects of users. The work process is marked by the devaluation of workers and by users deprived of their rights. The training of health professionals is grounded in health services where the prevailing standards are practices that hinder innovative attitudes.
  • La Política Nacional de Humanización tiene como objetivo provocar innovaciones en la producción de salud, en la gerencia y en el cuidado con énfasis en la educación permanente de los trabajadores del Sistema Único de Salud y en la formación de los académicos del área de salud. En este estudio se procuró conocer, a través de una revisión integrativa, la producción científica sobre la Política Nacional de Humanización y la educación, en el período de 2002 a 2010. Diez artículos fueron analizados en un enfoque temático a través de tres ejes: humanización y atención a los usuarios, humanización y el proceso de trabajo, y humanización y formación. Los artículos apuntan a la necesidad de superar la concepción biologicista, valorando los aspectos culturales de los usuarios. El proceso de trabajo se caracteriza por la devaluación de los trabajadores y por usuarios privados de sus derechos. La formación de los profesionales de la salud se basa en servicios de salud, donde prevalecen las prácticas habituales vigentes que impiden actitudes innovadoras.
  • A Política Nacional de Humanização tem como objetivo provocar inovações na produção de saúde, gestão e no cuidado, com ênfase na educação permanente dos trabalhadores do Sistema Único de Saúde e na formação dos acadêmicos da área de saúde. Buscou-se conhecer, através de uma revisão integrativa, a produção científi ca sobre a Política Nacional de Humanização e a educação de trabalhadores e alunos da área da saúde, no período de 2002 a 2010. Dez artigos foram analisados na vertente temática e emergiram três eixos: humanização e o cuidado aos usuários, humanização e o processo de trabalho, humanização e a formação. Os artigos apontam a necessidade de superação da concepção biologicista e valorização dos aspectos culturais dos usuários. O processo de trabalho é marcado pela desvalorização dos trabalhadores e por usuários destituídos de seus direitos. A formação dos profissionais de saúde está pautada em serviços de saúde em que prevalece a padronização de condutas o que dificulta atitudes inovadoras.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Revista Brasileira de Enfermagem, v. 66, n. 1, p. 123-7, 2013.
Time Duration: 
123-127
Keywords: 
  • Humanization of assistance
  • Health policy
  • Education nursing
  • Humanización de la atención
  • Política de salud
  • Educación en enfermería
  • Humanização da assistência
  • Política de saúde
  • Educação em enfermagem
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672013000100019
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/140731
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.