You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/141365
Title: 
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
Other Titles: 
Teaching in the community and collective intelligence: sharing knowledge with WIKI
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0100-5502
Sponsorship: 
  • Programa Nacional de Reorientação Profissional da Formação Profissional em Saúde (Pró-Saúde)
  • Ministério da Saúde e Ministério da Educação
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
  • Fundação para o Desenvolvimento da UNESP (FUNDUNESP)
  • Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Sponsorship Process Number: 
  • FAPESP: 2008/07188-7
  • FUNDUNESP: 00128/10
  • CAPES: 0766/10-0
Abstract: 
  • New information and communication technologies have allowed the production of innovations in the teaching-learning process in higher learning. The aim of this intervention study in the course on community teaching at the Botucatu School of Medicine (FMB-Unesp) is to explore such possibilities through participation by students, faculty, and community members. A Wiki page was developed for this purpose, with information produced by the students on a neighborhood in the city of Botucatu, aimed at creating a setting for exchange, interaction, cooperation, and shared production of knowledge among these actors. A group of young people in this community received training on the use of Wiki, which allowed them to upload new information on the neighborhood on the page. The analysis shows that the text produced by these youth highlights several significant elements from their daily reality. The presence of a professor/tutor in the community was essential to the project’s success. The results point to the feasibility and potential of Wiki as a collective intelligence tool, allowing exchange of knowledge between students and the community, valuing all forms of knowledge and the expression of unique characteristics.
  • As novas tecnologias de informação e comunicação têm permitido a produção de inovações no processo de ensino-aprendizagem no ensino superior. Neste estudo de intervenção e pesquisa em disciplina de ensino em comunidade da Faculdade de Medicina de Botucatu – Unesp (FMB-Unesp), procura-se explorar tais possibilidades mediante o envolvimento de alunos, professores e membros da própria comunidade. Para tanto, desenvolveu-se uma página Wiki, com informações produzidas pelos alunos a respeito de um bairro da cidade de Botucatu, com o objetivo de criar um ambiente de troca, interação, cooperação e produção compartilhada de conhecimentos entre esses sujeitos. Um grupo de jovens dessa comunidade recebeu treinamento no uso do Wiki, o que lhes permitiu incluir na página informações novas sobre o território. A análise mostra que na produção textual desses jovens ganhou destaque alguns elementos significativos de seu cotidiano. A presença de um professor tutor na comunidade foi essencial para o êxito do processo. Os resultados alcançados apontam a viabilidade e potencialidade do uso do Wiki como ferramenta de inteligência coletiva, por permitir a troca de saberes entre alunos e comunidade, valorizando toda forma de conhecimento e a expressão das singularidades.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 64-70, 2012.
Time Duration: 
64-70
Keywords: 
  • Community-based teaching
  • Collective intelligence
  • Communication and education technology
  • Ensino na comunidade
  • Inteligência coletiva
  • Tecnologias de comunicação e educação
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022012000200009
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/141365
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.