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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/141371
Title: 
Origem do conhecimento sobre HIV/AIDS: entre o pessoal e o acadêmico
Other Titles: 
The origin of the knowledge about HIV/Aids: between the personal and the academic
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0100-5502
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Sponsorship Process Number: 
FAPESP: 2007/07895-2
Abstract: 
  • Knowledge on HIV/AIDS has accumulated after two decades of the epidemic; however, studies show the need for changes in teaching so as to transform future professionals’ attitudes. In this scenario, the present study aimed at identifying the HIV/AIDS knowledge of students in the fifth year of a medicine undergraduate program. A positive self-evaluation concerning HIV/AIDS knowledge was found in association with undergraduate education as regards to biosafety for professional practice. Nevertheless, concerning sexual behavior, academic education did not have the same impact, since students reported previous knowledge, which was acquired from the media, secondary education and family and social relations, as determinant in their sexual practice. The results presented showed that teaching establishments must be responsible for critical awareness, which can develop prevention as the best form to control the disease. But this type of knowledge must make sense to students as future health care professionals, and particularly as citizens who are exposed to risks.
  • Há um conhecimento acumulado sobre HIV/AIDS após duas décadas de epidemia, no entanto, estudos mostram a necessidade de mudanças na abordagem do ensino para transformação das posturas dos futuros profissionais. Neste contexto, objetivou-se identificar o conhecimento sobre HIV/AIDS entre alunos do 5º ano de um curso de medicina. Encontrou-se uma auto-avaliação positiva sobre o conhecimento em relação ao HIV/AIDS atrelado à formação durante a graduação, principalmente no que diz respeito à biossegurança para o exercício profissional. Já em relação ao comportamento sexual, a formação acadêmica não teve o mesmo impacto, pois os estudantes indicam como determinante no exercício da sexualidade o conhecimento prévio, adquirido através da mídia, ensino médio, relações familiares e sociais. Os resultados apresentados mostraram que a instituição formadora deve ser responsável pela consciência crítica capaz de desenvolver a prevenção como a melhor forma de controlar a doença. Mas, este tipo de ensinamento tem que fazer sentido para o aluno enquanto futuro profissional da saúde e principalmente enquanto cidadão exposto a riscos.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 2, p. 197-203, 2012.
Time Duration: 
197-203
Keywords: 
  • Medical education
  • HIV infections
  • Acquired immunodeficiency syndrome
  • Knowledge
  • Educação médica
  • Infecções por HIV
  • Síndrome da imunodeficiência adquirida
  • Conhecimento
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000400007
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/141371
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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