You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142013
Title: 
Análise ergonômica do posto de trabalho dos motoristas de quatro modelos de ônibus rodoviário
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
  • Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
Abstract: 
  • The development of ergonomic rules for specific job positions, involving manufacturers, industry organizations and users, can mitigate possible occupational diseases, decrease absenteeism, moreover, can increase safety and worker comfort. The objective was to analyze the conditions of the workspace of four road bus drivers models produced at different times in order to check the ergonomic differences. Were weighted 4 road Bus models used for the transport of intercity passengers, analyzed by means of four methods in order to cover all the features of the cabins. Results allow concluding that the lack of specific ergonomic regulation for the driver's workplace generates a lack of standardization of the cabins, however, it was found that there has been progression of comfort and, for the characteristics that there are no regulated rules, or specific, it observed a greater disparity between models of buses analyzed.
  • A elaboração de normas ergonômicas para postos de trabalhos específicos, que envolvam fabricantes, organismos setoriais e usuários, pode mitigar possíveis doenças ocupacionais, diminuir o absenteísmo, ademais, pode aumentar a segurança e o conforto do trabalhador. Objetivou-se analisar as condições dos postos de trabalho dos motoristas de quatro modelos de ônibus rodoviário produzidos em diferentes épocas, a fim de verificar as diferenças ergonômicas. Foram ponderados 4 modelos de ônibus rodoviário utilizados para o transporte de passageiros intermunicipal, analisados por meio de 4 metodologias, a fim de contemplar todas as características das cabines. Os resultados permitem concluir que a falta de regulamentação ergonômica específica para o posto de trabalho do motorista gera uma falta de padronização das cabines, contudo, constatou-se que o houve uma progressão do conforto e, para as características que não existem normas regulamentadas, ou específicas, foi observada uma maior disparidade entre os modelos dos ônibus analisados.
Issue Date: 
30-Aug-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
Time Duration: 
1-5
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Product engineering
  • Anglo-saxon ergonomics
  • Security
  • Engenharia do produto
  • Ergonomia anglo-saxônica
  • Segurança
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/812
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142013
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.