You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142169
Title: 
Educação ambiental em espaços não-formais: o trabalho em um centro filantrópico de recreação
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
Abstract: 
  • The present work presents the extension project: environmental education spaces: formal and not formal, which aims to promote the production of the knowledge about the environment and society, which are likely to make part in the behavior code of children and youth. The work is being currently done at the CEVER - Centro Vicentino Educacional e Recreativo Nossa Senhora Aparecida, in the city of Jaboticabal with two groups of about 16 children aged 10 to 14 years in meetings with 1h30min long using games, books, movies and dynamics that worked environmental education and interpersonal relationships. As methodology we used an action - research, which combines the research to action or to the practice, and arose from the need to overcome a gap between theory and practice. In this mode the action research reveals to be an efficient instrument for the professional development of teachers. Thus, this environmental education method combine research - action is understood as a mediator of the social relations intended to be conscientizing, because proposes a relation between action and reflection. The present work, still in progress, has contributed significantly to the vocational training of biological sciences in regard in the training of environmental educators. In addition, the children involved in the project had risen in the level of reflection on the issues in question, beyond the improvement of the quality of the relations between the groups, showing increase in the actions that denote respect.
  • O presente trabalho apresenta projeto de extensão: Educação Ambiental em Espaços Formais e Não formais, que tem como objetivo promover a produção de saberes acerca do meio ambiente e sociedade, que possam vir a fazer parte do repertório de comportamento de crianças e jovens. O trabalho vem sendo realizado no CEVER – Centro Vicentino Educacional e Recreativo Nossa Senhora Aparecida, na cidade de Jaboticabal com duas turmas de aproximadamente 16 crianças, com idades entre 10 a 14 anos em encontros com 1h30min de duração utilizando jogos, livros, filmes e dinâmicas que trabalharam educação ambiental e as relações interpessoais. Como metodologia utilizamos a pesquisa-ação, que procura unir a pesquisa à ação ou prática, e surgiu da necessidade de superar a lacuna existente entre teoria e prática. Deste modo à pesquisa-ação se revela como um instrumento eficiente para o desenvolvimento profissional dos professores. Deste modo a educação ambiental em união à pesquisa – ação é compreendida como mediadora das relações sociais que se pretendem conscientizadoras, pois propõem a relação entre a ação e a reflexão. O presente trabalho em andamento tem contribuído de forma significativa para a formação profissional dos alunos do curso de Ciências Biológicas, no que tange a formação de Educadores Ambientais. Além disso, as crianças envolvidas no projeto tem aumentado o nível de reflexão sobre os temas em questão, além da melhoria da qualidade das relações entre a turma de crianças, mostrando aumento das ações de respeito.
Issue Date: 
14-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
Time Duration: 
1-5
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Non-formal spaces
  • Environment
  • Citizenship
  • Educação ambiental
  • Educação não-formal
  • Cidadania
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/366
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142169
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.