You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142196
Title: 
Educação ambiental e arborização urbana: transformando o espaço social
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
  • Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
  • Ministério da Educação (MEC)
Abstract: 
  • The urban arborization has significant influence in the preservation of species, as fauna as flora, and it happens in a scenario where there is a predominance of human actions, being a natural refuge of some beings. Added to this facts the influence on the improvement of the environment and social welfare. Reinforce the importance of biodiversity conservation in the current scenario of degradation is of utmost importance, especially in regard to needy communities where access to information and consequent awareness is scarce. The challenge is to pass this knowledge about arborization for population groups that are often marginalized by the authorities. Based on these concepts and the current situation of Botucatu - SP, this work made by the representatives of projects "Arboricatu" and "Florestas Socias" had as main objectives planting trees in a block from a school located in a poor neighborhood of the city and teach the students and residents close to there about the importance of urban arborization. The planting process done on sidewalks followed the guidelines found in bibliographic references, and had as a differential the interaction of the school’s children. In the presence of the work done, we can observe that the local had significant improvements in environmental and visual aspects, in addition to providing children a great learning experience through participation in practical processes and discussions about the importance of the project.
  • A arborização urbana possui notável influência na preservação de espécies, tanto da fauna quanto da flora, visto que acontece em um cenário onde há o predomínio das ações humanas, sendo um refúgio natural de alguns seres. Soma-se a isso a influência na melhora do ambiente e no bem estar social. Reforçar a importância sobre a conservação da biodiversidade, no cenário atual de degradação, é de extrema importância, principalmente no que se refere à comunidades carentes onde o acesso às informações e consequente conscientização é escasso. O desafio é transmitir esse conhecimento sobre a arborização para parcelas da população, que são frequentemente, marginalizadas pelas autoridades. Tomando por base tais conceitos e a atual situação do município de Botucatu – SP, o presente trabalho feito pelos representantes dos projetos “Arboricatu” e “Florestas Sociais”, teve como principais objetivos, arborizar o quarteirão de uma escola localizada em um bairro carente da cidade e conscientizar os alunos e moradores próximos da mesma, sobre a importância da arborização urbana. O plantio das mudas realizado nas calçadas seguiram as orientações encontradas em referências bibliográficas, e teve como um diferencial, a interação dos alunos da escola. Diante do trabalho realizado pode-se observar que o local arborizado obteve melhoras significativas em aspectos ambientais e visuais, além de proporcionar as crianças um grande aprendizado com a participação nos processos práticos e em discussões sobre a importância geral do projeto.
Issue Date: 
10-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-5, 2015.
Time Duration: 
1-5
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Children
  • Awareness
  • Community
  • Crianças
  • Conscientização
  • Comunidade
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1346
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142196
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.