You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142219
Title: 
Contando histórias: trabalhando com a oralidade e a memória
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
Abstract: 
  • This paper analyzes the university extension project that aims to develop pedagogical practices that encourage appreciation of orality , memory and experiences as important sources for the construction of historical knowledge .The project is linked to theoretical discipline / practice "content, methodology and practice of teaching of history and geography" in which students of the School of Education develop activities with children and adolescents in order to produce a dialogic space that helps memorizing stories , stories, stories. The project began in 2014 in E.M.E.F. CAIC Caramuru Ricardo Monteiro de Castro, located in the city of Araraquara, within the limits of the Sun Valley neighborhood. Participants activity 50 children aged between 10 and 11 years attending the 5th year of elementary school. The activities were carried out by graduates of the School of Education in order to apply at school theories and reflections observed in the discipline. It was noticed that the results have been very favorable both in relation to children and adolescents who had the opportunity to exercise orality, memory and imagination as the undergraduate students of the School of Education with respect to their initial education of teacher reflective way.
  • O presente texto analisa o projeto de extensão universitária que tem como objetivo principal desenvolver práticas pedagógicas que estimulem a valorização da oralidade , a memória e as experiências vividas enquanto importantes fontes para a construção do conhecimento histórico. O Projeto está vinculado a disciplina teórico/pratica “ conteúdo, metodologia e prática de ensino de História e Geografia” em que os alunos do Curso de Pedagogia desenvolvem atividades com crianças e adolescentes a fim de produzir um espaço dialógico que contribua para a memorização de historias, contos, causos. O projeto teve inicio no ano de 2014 na E.M.E.F. CAIC Ricardo Caramuru de Castro Monteiro, localizado no município de Araraquara, nos limites do bairro Vale do Sol. Participam da atividade 50 crianças com faixa etária entre 10 e 11 anos que frequentam o 5º ano do Ensino Fundamental. As atividades foram realizadas pelos graduandos do Curso de Pedagogia com a finalidade aplicar no ambiente escolar as teorias e reflexões observadas na disciplina. Percebeu-se que os resultados têm sido bastante favoráveis tanto no que se refere às crianças e aos adolescentes que tiveram oportunidade de exercitar a oralidade, a memória e a imaginação quanto aos alunos graduandos do Curso de Pedagogia no que tange a sua formação inicial docente de maneira reflexiva.
Issue Date: 
21-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
Time Duration: 
1-4
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Memory
  • Orality
  • Initial education of teacher
  • Memória
  • Oralidade
  • Formação inicial docente
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1399
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142219
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.