You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142269
Title: 
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
Abstract: 
  • The purpose of this work is to share some experiences lived in our teacher training of Spanish language, performed in Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP) of Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, in the second semester of 2014. On the occasion, we worked with an intermediate class, which had in common the aim of contemplating the four skills: listening, reading, writing and speaking. Furthermore, our intention was to prepare activities that allowed the students to develop their creativity, as well as to increase their social conscience, according to the OCEM (2006), for the teaching of foreign languages. In order to do this, we used different resources, among them stood out the utilization of Hispanic songs. From the songs we proposed activities that considered diverse aspects, as the pronunciation and distinct accents, elements of relevance in language teaching and that, in the specific case of Spanish, contain a huge variety, once it is about a language spoken over twenty countries. The students showed a very positive return in front of the application of activities and we could verify the efficacy of this resource to the teaching and the significant learning of a foreign language.
  • O presente trabalho pretende compartilhar algumas experiências vivenciadas em nosso estágio de docência de Língua Espanhola, realizado no Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP), da Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, no segundo semestre de 2014. Na ocasião, realizámos nosso estágio numa turma de nível intermediário, com a qual objetivávamos desenvolver um trabalho que contemplasse as quatro habilidades: compreensão oral, compreensão leitora, prática escrita e prática oral. Dentro dessa perspectiva, nosso intuito era oferecer atividades que permitissem aos alunos o desenvolvimento de sua criatividade, bem como a ampliação de sua consciência social, conforme pontuam as OCEM (2006), para o ensino de línguas estrangeiras. Para tanto, utilizamos recursos variados, especialmente músicas hispânicas, a partir das quais propusemos atividades que contemplavam diversos aspectos, como a pronúncia e os diferentes sotaques, elementos de relevância no ensino de línguas e que, no caso específico do espanhol, abarcam uma grande variedade, uma vez que se trata de uma língua falada em mais de vinte países. Os alunos apresentaram uma resposta muito positiva frente à aplicação das atividades e pudemos constatar a eficácia da música como recurso didático para o ensino e a aprendizagem significativa de uma língua estrangeira.
Issue Date: 
2-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
Time Duration: 
1-7
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Experience
  • Spanish as foreign language
  • Didactic resources
  • Experiência
  • Espanhol/LE
  • Recursos didáticos
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1753
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142269
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.