You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142289
Title: 
Alfabetização linguística, matemática e artística: ações necessárias para a transformação da escola pública
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Abstract: 
  • This article aims to present considerations about the Projeto de Extensão that has been being applied in a Presidente Prudente's municipal school. Based on activities developed by a partner school in the areas of Literacy Studies, Mathematics and Art we discussed the necessities, difficulties and possibilities regarding the 1st cycle junior school students by commenting the initial results and the importance of realizing this kind of work. The results indicate that for many times teachers have difficulties when teaching children that do not know the ideal school environment rules and acquaintanceship dynamics neither or society's despite of great efforts. However the programs we have been developing have been contributing to demystify the idea that children who live in extreme poverty areas can’t learn properly and that there is a great possibility of reverting the scholastic failure picture if commitment, responsibility, perseverance and the right methodology are applied. The actions developed in the three areas in question show the possibilities for research and intervention as a way of transforming realities in the school context.
  • Este artigo objetiva apresentar considerações sobre Projeto de Extensão que vem sendo realizado em escola municipal de Presidente Prudente. A partir de atividades desenvolvidas em escola parceira nas áreas de Alfabetização, Matemática e Arte discutimos sobre as necessidades, dificuldades e possibilidades de alunos do 1º ciclo do ensino fundamental, comentando os resultados iniciais, bem como a importância da realização desse tipo de trabalho. Os resultados apontam que muitas vezes os professores, embora esforçados, têm dificuldades de trabalhar com crianças que vêm para a escola desconhecendo as regras e as dinâmicas de relacionamentos próprias do ambiente escolar e mesmo de convívio em sociedade. Entretanto, os trabalhos que vimos desenvolvendo têm contribuído para desmistificar a concepção de que crianças que vivem em ambientes muito pobres não podem aprender e, ainda, que se utilizada metodologia adequada, aliada a compromisso, responsabilidade e perseverança há possibilidade de se reverter o quadro sucessivo de fracasso escolar. As ações desenvolvidas nas três áreas em questão mostram as possibilidades de investigação e de intervenção como forma de transformação de realidades no complexo contexto escolar.
Issue Date: 
23-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
Time Duration: 
1-7
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Specific contentes
  • Methodology
  • Intervention
  • Conteúdos específicos
  • Metodologia
  • Intervenção
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/523
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142289
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.