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http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142495
- Title:
- Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 2176-9761
- Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
- Early intervention, increase the chances of preventing and minimizing the installation of postural pattern and abnormal movement. Because is in period, first years of life, greatest plasticity of the brain. This study aimed to analyze the functional abilities of children enrolled in early intervention service Center Education and Health Studies. Participants were 80 caregivers of children 0-5 years old with developmental delay in period 2008 until 2015. Data collection was conducted through interviews with caregivers by the questionnaire Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) translated and adapted to Portuguese. The predominance of attendance in early stimulation program for children with diagnosis of cerebral palsy, down syndrome and developmental delay with most aged 7-30 months were verified. For domains of functional skills, this had greater relevance to social function. It is noteworthy, therefore, the importance of early intervention in the development of functional skills through incentives offered by various service areas aimed at independence in activities of daily living. We conclude that early stimulation program contribute in the fields of functional abilities significantly to children in early childhood.
- A intervenção precoce, aumenta as chances de prevenir e minimizar a instalação de padrões posturais e movimentos anormais. Considera-se os primeiros anos de vida como o período de maior plasticidade do cérebro. Esse estudo teve por objetivo analisar as habilidades funcionais de crianças atendidas no serviço de intervenção precoce do Centro de Estudos da Educação e Saúde (CEES). Participaram do estudo 80 cuidadores de crianças de 0 a 5 anos de idade com atraso no desenvolvimento no período de 2008 até 2015. A coleta foi realizada por meio de entrevista aos cuidadores pelo questionário Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) traduzido e adaptado ao português. Foi verificada a predominância de atendimentos no programa de estimulação precoce de crianças com diagnósticos de paralisia cerebral, síndrome de down e atraso no desenvolvimento neuropsicomotor com maioria na faixa etária de 7 a 30 meses. Destaca-se, a importância da estimulação precoce no desenvolvimento das habilidades funcionais por meio de estímulos oferecidos pelas mais diversas áreas de atendimento visando à independência nas atividades de vida diária. Conclui-se que o programa de estimulação precoce contribui para a aquisição de habilidades funcionais de forma significativa para crianças na primeira infância.
- 4-Sep-2015
- 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
- 1-7
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Early intervention
- Kid
- Child development
- Intervenção precoce
- Criança
- Desenvolvimento infantil
- http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/655
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142495
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