You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142506
Title: 
As tecnologias de informação e comunicação no contexto da universidade aberta a terceira idade
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
  • Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
  • Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Sponsorship Process Number: 
  • CNPq: 117218/2014-6
  • FAPESP: 2015/01517-2
Abstract: 
  • Considering the constant technological evolution and the requirement to provide the social and digital inclusion of elderly people, especially students of UNATI- Marilia, the Grupo de Pesquisa Novas Tecnologias em Informação has been offering computer classes in partnership with the project extension Universidade Aberta à Terceira Idade since 2007. In this context, it is possible to contribute the development of skills, competencies and independence of the elderly in the use of Information and Communication Technologies. Besides helping the interaction of these students with emerging technologies, computer classes provide the opportunity for the development of research focused on Digital Information Architecture. The method of action research made it possible to understand the new profile of elderly users.The activities developed in computer classes enabled the students to develop skills to use of Information and Communication Technologies. The modes of use of mobile devices to communicate with family members and friends were identified.
  • Considerando a evolução tecnológica e a necessidade em proporcionar a inclusão social e digital de pessoas idosas, o Grupo de Pesquisa Novas Tecnologias em Informação vem oferecendo aulas de informática em parceria com o projeto de Extensão Universitária da Universidade Aberta à Terceira Idade da Unesp (UNATI – Marília) desde 2007. Neste contexto, percebe-se que é possível contribuir com o desenvolvimento de habilidades e de competências, de modo a proporcionar autonomia no uso das Tecnologias de Informação e Comunicação. Além de auxiliar a interação desses alunos com as tecnologias emergentes, as aulas de informática oferecem a oportunidade para o desenvolvimento de pesquisas voltadas para Arquitetura da Informação Digital em diferentes ambientes informacionais digitais. O método de pesquisa-ação possibilitou entender o novo perfil de usuários idosos. As atividades desenvolvidas nas aulas de informática possibilitaram aos alunos o desenvolvimento de habilidades para o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação. Foram identificados os modos de uso dos dispositivos móveis para comunicação com os familiares e amigos.
Issue Date: 
14-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
Time Duration: 
1-7
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Information and communication technologies
  • Digital inclusion
  • Human aging
  • Tecnologias de informação e comunicação
  • Inclusão digital
  • Envelhecimento humano
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1099
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142506
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.