You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142658
Title: 
Projeto 'uma mão lava a outra: água': subsídios para intervenções educativas
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
Ministério da Educação (MEC)
Abstract: 
  • The project “Uma Mão Lava a Outra: Água” treats the water issue in an interdisciplinary way on the consumption, waste and related diseases axis, aiming the problems reduction through community instrumentalization. After gathering data about water consumption in Rubião Junior’s district, Botucatu – SP, applying questionnaires to know the population’s uptake about the resource and its management, theoretical embasament about the topic, and data analysis with Epi info software, the results indicate that most of the population has a medium to low water consumption and the majority of residences is connected to public sewerage system. The water source is predominantly from the water tank and street water, and the water that the dwellers drink comes mainly from tap and filter. Besides, 70.4% of the families did not know about the waterborne diseases symptoms. Based on this data, the group could start creating the interventions, focusing on hygiene, illness and water quality, consumption, waste and saving, covering one or more questions and planning them for different audiences. An initial intervention was realized in a community school and proved to be effective. Now, with the place for the activities and the pairs in charge of each intervention, the group can execute the project main objective, which is community instrumentalization.
  • O projeto “Uma Mão Lava a Outra: Água” trata a problemática da água de forma interdisciplinar nos eixos consumo, desperdício e doenças relacionadas, tendo como objetivo reduzir os problemas da população e da universidade relacionados à água por meio da instrumentalização da comunidade. Após realização de um levantamento de dados sobre o consumo de água no distrito de Rubião Junior, em Botucatu – SP, aplicação de questionários para sabermos o conhecimento da população perante o recurso e seu manuseio, procura por embasamento teórico sobre o tema, e analise dos dados pelo programa Epi info, os resultados obtidos indicaram que a maior parte da população tem um consumo de água de médio a baixo, grande parte das residências possui água tratada e está conectada à rede pública de coleta de esgoto, a fonte de água é predominantemente da caixa d’água e rua, e a água que os moradores bebem provém principalmente da torneira e filtro. Além disso, 70,4% das famílias não tinham conhecimento sobre sintomas de doenças transmitidas pela água. Com base nos dados obtidos, o grupo pôde começar a criar as intervenções, focando nas questões de higiene, doenças e qualidade da água, consumo, desperdício e economia, abrangendo uma ou mais questões, planejando-as para diferentes públicosalvo. Uma intervenção inicial já foi realizada numa escola da comunidade, mostrando-se efetiva. Agora, com o local para as atividades e as duplas encarregadas de cada intervenção definidos, o grupo pode realizar o objetivo principal do projeto, que é a instrumentalização da comunidade.
Issue Date: 
17-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
Time Duration: 
1-7
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Water
  • Intervention
  • Instrumentalization
  • Água
  • Intervenção
  • Instrumentalização
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1311
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142658
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.