You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142670
Title: 
Aptidão física, índice de massa corporal e avaliação da coordenação motora em escolares do ensino fundamental
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
Abstract: 
  • The present study aimed to examine the body mass index (BMI), the motor coordination and physical fitness of children from elementary school in the city of Rio Claro. Some children have difficulties in performing simple motor actions of everyday life and are consistently behind of their typically developing peers in terms of motor coordination. Children with such motor difficulties adopt a more sedentary lifestyle, which brings the increase of body weight (fat tissue) and reduced physical fitness. Generally, the children became less active in recent decades perhaps due to the focus of the physical education classes (not for health promotion), decreased participation in other practices (sports, leisure) and the easy access to children of all ages to the technologies associated with entertainment and communication. The results of this study demonstrate the importance of these variables to monitor and intervene in child development. Although the sample was convenient, the results can reasonably reflect the physical and motor development of children in general.
  • O presente estudo teve como objetivo examinar o índice de massa corporal (IMC), a coordenação motora e a aptidão física de crinaças do Ensino Fundamental de uma instituição de ensino do município de Rio Claro. Algumas crianças encontram dificuldades em realizar ações motoras simples do dia-a-dia e mostram-se muito defasados motoramente, quando comparados ao resto da população. As crianças com dificuldades motoras adota um estilo mais sedentário, o que traz como consequência o aumento do peso (e gordura) corporal e aptidão física. De modo geral, as crianças tornaram-se menos ativas nas últimas décadas, seja pelo enfoque das aulas de Educação Física, diminuição da participação em outras práticas (esportes, lazer) e também pelas comodidades das tecnologias associadas ao entretenimento e comunicação. Os resultados do presente estudo demonstram a relevância dessas variáveis para acompanhar e intervir no desenvolvimento infantil. Ainda que a amostra tenha sido o de conveniência, a mesma pode refletir razoavelmente o desenvolvimento motor e físico da população infantil.
Issue Date: 
18-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
Time Duration: 
1-4
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Physical fitness
  • Motor coordination
  • Body mass index
  • Aptidão física
  • Coordenação motora
  • Índice de massa corporal
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1559
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142670
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.