You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/142720
Title: 
Inclusão social por meio do ensino de matemática com jogo de xadrez
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Federal de Goiás (UFG)
ISSN: 
2176-9761
Sponsorship: 
Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
Abstract: 
  • We present partial results of a project that has the general objective to contribute to the formation of citizens able to life in adult society. Its specific objectives are: expanding the chances of mathematical learning of students who attend public elementary school; stimulating the ability to concentrate and promote the development of logical thinking in children of elementary I; helping motivate the student of Math to prevent building a negative view about Math; popularize chess game among students from public schools, enriching it in its potential for school learning. Methodologically, is developed weekly in a public school of São José do Rio Preto, by two students of Physics, through dialogue-based classes and practical activities in the classroom and informatics room. From the presented results, we highlight the perspective that the project gave students from a public school located in a district on the outskirts of the city.
  • Apresentamos resultados parciais de um projeto que tem como objetivo geral contribuir para a formação de cidadãos aptos à vida na sociedade adulta. Seus objetivos específicos consistem em: ampliar as chances de aprendizagem matemática de alunos que frequentam a escola básica, na rede pública; estimular a capacidade de concentração e promover o desenvolvimento do raciocínio lógico em crianças do Fundamental I; contribuir para estimular o aluno da Matemática, de modo a evitar que construa uma visão negativa sobre a mesma; popularizar o xadrez junto aos alunos da rede pública, valorizando-o em seu potencial para a aprendizagem escolar. Metodologicamente, é desenvolvido semanalmente em uma escola pública de São José do Rio Preto, por dois alunos do curso de Física, por meio de aulas dialogadas e atividades práticas em sala de aula e na sala de Informática. Dos resultados apresentados, destacamos a perspectiva que o projeto deu para alunos de uma escola pública situada em um bairro da periferia da cidade.
Issue Date: 
4-Sep-2015
Citation: 
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
Time Duration: 
1-4
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Chess game
  • Basic education
  • Math learning
  • Jogo de xadrez
  • Educação básica
  • Aprendizagem de matemática
Source: 
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1193
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/142720
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.