You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/143332
Title: 
Discutindo a dimensão política na formação de estudantes de graduação em licenciaturas: análise a partir do programa de educação de jovens e adultos e idosos
Other Titles: 
  • Discussing political dimension on teacher training undergraduate students: analysis from the youth and adults and elderly education program
  • Discusión de la dimensión política en la formación de estudiantes de las licenciaturas: análisis del programa para jóvenes y adultos y ancianos
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1679-4605
Abstract: 
  • Teacher training for the Education of Youth and Adults Program (EJA, in Portuguese) is still under debate, inciting its study and deepening. So, from our studies within Popular Education Research Group - GEPEP - linked to the Department of Education UNESP / FCT, at Presidente Prudente - SP and also our experiences offered by Youth and Adult Education Program linked to Pro - Rectorship at São Paulo State University, we realized how important Marx emancipatory framework method for popular education on this dynamic educator training. Thus, we will show our issues about the political dimension that involves EJA. We emphasize this dimension in the text by discussing popular education, with examples that our actions have provided us with evidence of the need to put such matters to undergraduate teacher training course students.
  • La formación de educadores para la educación de jóvenes y adultos es aún objeto de debate, lo que incita su estudio y profundización. En este ámbito, desde nuestros estudios en el Grupo de Investigación y Educación Popular - GEPEP comunicado con el Departamento de Educación, UNESP / FCT, campus Presidente Prudente - SP y de nuestras experiencias ofrecidas por el Programa de Educação de Jovens y Adultos vinculado al Pro-Rectorado de la Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, nos damos cuenta de la importancia que los estudios de la educación popular y el método marxista de análisis tienen en la dinámica de formación de educadores. Por lo tanto, vamos a exponer nuestras problematizaciones acerca de la dimensión política que implica la EJA. Hacemos hincapié en esta dimensión en el texto con una discusión sobre la educación popular, con ejemplos proporcionados en las acciones evidencian la necesidad de poner estas cuestiones en la formación de estudiantes de las carreras de licenciatura.
  • Neste texto iremos expor nossas problematizações a cerca das potencialidades desafiadoras que nossas experiências proporcionadas pelo Programa de Educação de Jovens e Adultos vinculado à Pro – Reitoria de Extensão da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e os debates ancorados no arcabouço emancipatório da educação popular que ocorrem no interior do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Popular – GEPEP – vinculado ao Departamento de Educação da UNESP/FCT, campus de Presidente Prudente - SP tem nos instigado refletir e permitido vislumbrar. Destacamos os termos “politização” e “escolarização” na Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas como parâmetros necessários de comprometimento e engajamento crítico imprescindíveis de serem trabalhados e disseminados nessa modalidade de ensino.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Revista Ciência em Extensão, v. 9, n. 2, p. 37-53, 2013.
Time Duration: 
37-53
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Youth, adult and elderly education
  • Political dimension
  • Popular education
  • Educación de personas jóvenes, adultos y ancianos
  • Dimensión política
  • Educación popular
  • Educação de pessoas jovens, adultas e idosas
  • Dimensão política
  • Educação popular
Source: 
http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/708
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/143332
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.