You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/143412
Title: 
Desenvolvimento de projetos: um trabalho para a integração universidade/escola técnica
Other Titles: 
Projects developments: working for the technical school and university integration
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Centro Paula Souza - ETE de Ilha Solteira
ISSN: 
1679-4605
Sponsorship: 
  • Fundação para o Desenvolvimento da UNESP (FUNDUNESP)
  • Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)
  • Pró-Reitoria de Graduação (PROGRAD UNESP)
Abstract: 
  • In this article we present a research work developed with the groups of the mechanics students of the High School to explore the projects pedagogical practices. For the technical students too It is necessary to give opportunities for qualifies them to create, to judge and to development any project, since your original idea, until the operation of the products. Thus, we worked the mechanics of the harmonic motions under the softened and forced oscillations conditions, and several technological applications. These problems are precariously explored in the didactic books and laboratories. Like this, we proposed to project and to make a prototype of an oscillator that allows to explorer all the relationship of the variables and the dynamic situations which the subject to can provide for understanding the sciences of the mechanical oscillations. The work was realized by including since its conception on the general plan, and the dimensional shipping of the parts, and drawings in Auto-CAD software, until the operation of the mechanisms. The work still included the making of the mechanical components. The oscillator constructed is a mass-spring system, with backup for the operation. It allows to study, since the simple harmonic motion until the effects of the external forces to the under-critical, the critical and the super-critical attenuation. The results allows to correlate the different variables and respective scientific-technological meanings, associating the physical parameters with the consensual mathematical models. The essence of this proposal was to present the challenge for learning sciences from the technological projects developments.
  • No presente artigo, apresentamos resultados de pesquisa em extensão, desenvolvida com grupos de alunos de Mecânica de uma Escola Técnica Profissionalizante explorando a pedagogia de projetos. Ao técnico também é necessário dar-lhes oportunidades para obter um desenvolvimento profissional que os capacite a criar e a julgar um projeto, desde a sua idealização até a operação de um produto final. Com estes objetivos, propusemos um trabalho com abordagens teórica/experimental da mecânica de movimentos harmônicos. Este tema é precariamente apresentado em livros e em laboratórios didáticos. Assim, propusemos projetar e desenvolver um protótipo de um sistema que permita estudar as inúmeras variáveis e situações dinâmicas que o assunto pode oferecer a partir de registros de dados experimentais. Foram idealizados, dimensionados os componentes e os desenhos feitos em Auto-CAD, incluindo os detalhes técnicos para operação dos mecanismos e confecção dos componentes em oficinas. O sistema construído foi um oscilador mecânico tipo massa-mola, versátil, contando com opções para estudar, desde o MHS, algumas oscilações sob ação de uma força alternada externa, até investigar oscilações com amortecimentos crítico, sub-crítico e supercrítico, tópicos fundamentais em diversas aplicações tecnológicas. Os dados constituídos permitem correlacionar diferentes variáveis e seus respectivos significados científico-tecnológicos, contextualizando os parâmetros físicos envolvidos e associando-os aos modelos matemáticos consensuais, alcançando a essência da proposta e que representaram o grande desafio de aprender ciências a partir do desenvolvimento de projetos tecnológicos com conceitos da física e de engenharia.
Issue Date: 
2004
Citation: 
Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 1, p. 65-78, 2004.
Time Duration: 
65-78
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Models
  • Learning
  • Projects
  • Science
  • Technology
  • Modelos
  • Aprendizagem
  • Projetos
  • Ciências
  • Tecnologia
Source: 
http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/151
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/143412
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.