Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/144247
- Title:
- Experiências do corpo em comum: ensino, arte, encontro e palavra
- Experiences of the body in common: education, art, encounter and word
- Fernandes, Gustavo Henrique de Faria
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
- O presente trabalho reflete sobre estados de presença e encontro numa escola estadual do interior de São Paulo tendo a arte como afeto. Para tanto, a proposta, a partir de pesquisa narrativa, foi analisar a escola como espaço de muitos e diversos, refletindo formas de pensar o que é comum nesse lugar, com envolvimentos e escutas que favorecessem caminhos para tais encontros. Com apoio da linguagem cênica e diálogo base em Paulo Freire, Jorge Larrosa e Jacques Rancière foram realizados encontros com os participantes e analisado de forma qualitativa se esses momentos e movimentos geram potência de mudança no espaço escolar, evidenciando a criação não apenas com mérito ou responsabilidade do professor ou da aula de arte. Dessa forma, esta pesquisa sugere pistas de como encontros e conversas mobilizam o espaço da escola na busca por um ambiente que esteja atento às suas demandas e fortalecido para desenvolver potencialidades em suas ações educativas.
- The present study proposes a reflection on the presence status and the meeting in a public school at the countryside of São Paulo, considering art as affection. For that, we suggest an analysis of the school through the narrative research, as being the space for many and diverse, reflecting on ways of thinking what is common in this space with involvements who will favor the pathways for the meetings. With the support of the performing arts and in dialogue with the work of Paulo Freire, Jorge Larossa and Jaques Rancière, meetings have been organized with participants and an qualitatively analysis has been made to evaluate if these moments and movements were able to generate power of change in the school environment. Evidencing the creation not only as a responsibility of the teacher or of the art's class and suggesting a few clues on how the meetings and conversations mobilize the school's space on the search for an environment that is attentive for its demands and empowered to develop potentialities in educative actions.
- 28-Jul-2016
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Arte
- Ensino
- Escola
- Encontro
- Narrativa
- Art
- Teaching
- School
- Encounter
- Narrative
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/144247
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.