Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/144400
- Title:
- A educação na Folha do Povo: crônicas do professor Gerson Rodrigues (Bauru-SP, 1950-1960)
- Education in the Folha do Povo: chronic teacher Gerson Rodrigues (Bauru-SP, 1950-1960)
- Ferreira, Heloisa Antonio
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Esta dissertação tem como objetivo analisar por meio de crônicas publicadas no jornal Folha do Povo, que circulava na cidade de Bauru, interior paulista, durante os anos de 1950 a 1960, o pensamento educacional de Gerson Rodrigues sobre professores e alunos no contexto das transformações da escola secundária. Além de cronista ele atuou como professor nas disciplinas de Sociologia Educacional e Português no Instituto Educacional Ernesto Monte, situado na mesma cidade. Ao optar pela produção intelectual de um professor secundarista, a pesquisa procura entender quais ideias presentes no discurso educacional da época, ele afirmava e compartilhava por meio das crônicas, fazendo do jornal uma tribuna.. Foram selecionadas 57 publicações referentes à seção “Educação e Escolas” veiculadas na década de 1950, com a temática da educação. A pesquisa discute o papel do jornal como um espaço de manutenção/criação, permanências/rupturas de representações sociais. Para tanto, a dissertação sustenta-se principalmente nas formulações teóricas de Sirinelli, Chartier, Campos e Souza.
- This thesis aims to analyze through essays published in the Folha do Povo, newspaper that circulated in the city of Bauru, São Paulo, during the years 1950-1960, the educational thought of Gerson Rodrigues for teachers and students in the context of the transformation of secondary school. Besides chronicler he served as a teacher in the disciplines of Educational Sociology and Educational Institute in Portuguese Ernesto Monte, located in the same city. By opting for the intellectual production of a high school teacher, the research seeks to understand which ideas present in the educational discourse of the time, he claimed and shared through chronic, making the newspaper a tribune. We selected 57 publications relating to "Education and Schools section" aired in the 1950s, with the theme of education. The research discusses the paper's role as a space for preservation/creation, continuities/social representations breaks. Therefore, the dissertation is based mainly on theoretical formulations Sirinelli, Chartier, Campos and Souza.
- 30-Sep-2016
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Gerson Rodrigues (1913-1972)
- Folha do Povo
- Intelectuais. Educação
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/144400
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.