You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/25119
Title: 
O uso de softwares na prática profissional do professor de matemática
Other Titles: 
The use of software in the professional practice of Mathematics teachers
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
  • Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • Este artigo apresenta uma pesquisa que é resultado de cursos online de formação continuada de professores, concebidos a partir de uma parceria entre a UNESP e uma rede nacional de escolas de Ensino Básico. Os cursos buscavam familiarizar os professores de Matemática com os recursos da tecnologia informática, especificamente dois softwares, o Geometricks e o Winplot, no que diz respeito à utilização destes na sala de aula. Após alguns anos da realização dos mesmos, na pesquisa aqui descrita, objetivamos identificar se e como os softwares foram incorporados à prática profissional, em um cenário em que os professores podem contar com laboratórios, formação continuada e suporte técnico. A partir de entrevistas online, pudemos mapear as diferentes escolhas dos professores: não-uso; uso de forma semelhante (ou não) à vivenciada no curso online, e o uso interdisciplinar, mostrando variadas formas pelas quais os professores retraduziram o curso para sua prática.
  • This study is the result of on-line continuing education courses for teachers taught through a partnership between UNESP and a national network of basic education schools. The courses aimed to familiarize mathematics teachers with information technology resources, specifically two software programs, Geometricks and Winplot, and their potential use in the classroom. After having taught the course for several years, we sought to identify if and how the software programs were being incorporated into the professional practice of teachers who have access to computer laboratories, continuing education, and technical support. Based on on-line interviews, we were able to map the different choices made by the teachers: non-use; utilization in a manner similar (or not) to their experience in the on-line course; and interdisciplinary use. These teachers re-translated their experience in the on-line course for application in their own practice in diverse ways.
Issue Date: 
1-Jan-2012
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 18, n. 3, p. 527-542, 2012.
Time Duration: 
527-542
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Formação continuada de professores
  • Ensino a distância
  • Software educacional
  • Educação matemática
  • Tecnologia educacional
  • Continued teacher education
  • Distance education
  • Educational software
  • Mathematics education
  • Educational technology
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132012000300003
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/25119
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.