Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/25122
- Title:
- Forma/ação do professor de Matemática e suas concepções de mundo e de conhecimento
- World and knowledge conceptions of Mathematics teachers and their form/action
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1516-7313
- Esta pesquisa busca trabalhar com diferentes concepções de mundo e de conhecimento, investigando a articulação entre o sentido que elas possuem para os professores de Matemática e suas concepções de ensino e de Educação. O estudo gira em torno de discussões que ocorreram em um curso de extensão para professores de Matemática. Esse curso tratou de concepções de mundo e de conhecimento, relacionando-as com diferentes regiões do saber, como Matemática, Física, Ecologia e Artes, focando a transição entre a concepção de mundo da Época Moderna para a concepção de mundo que vem se construindo na denominada Época Pós-moderna ou Contemporânea. A meta é compreender o sentido que aquelas concepções têm para os professores e destacar possíveis momentos de metacompreensão sobre a articulação entre essas concepções e sua prática docente. A metodologia utilizada é qualitativa, de uma perspectiva fenomenológica.
- This research aims to work with different world and knowledge conceptions, inquiring about articulations between the meanings that Mathematics teachers have and their learning and teaching conceptions. This study revolves around discussions that occurred in an extension course for Mathematics teachers. This course addressed different conceptions of world and of knowledge, and their association with different fields such as Mathematics, Physics, Ecology and Arts, focusing on the transition between the Modern Era world conception and the world conception that has been evolving in the so-called Post-Modern Era. The goal is to understand the meanings that teachers have about those conceptions, highlighting possible moments of meta-understanding regarding the articulation between these conceptions and their practice. A qualitative research methodology was employed for the study from a phenomenological perspective.
- 1-Jan-2010
- Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 16, n. 3, p. 557-565, 2010.
- 557-565
- Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
- Fenomenologia
- Concepções
- Conhecimento
- Formação de professores
- Prática docente
- Phenomenology
- Conceptions
- Knowledge
- Teachers' education
- Teacher practice
- http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132010000300004
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/25122
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.