You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/26466
Title: 
A construção coletiva interdisciplinar em educação ambiental no ensino médio: a microbacia hidrográfica do Ribeirão dos Peixes como tema gerador
Other Titles: 
Collective and interdisciplinary construction in the Environmental Education of teaching: using the Ribeirão dos Peixes hydrographical micro basin as a theme
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • O Ribeirão dos Peixes é o principal corpo de água do município de Dois Córregos (SP), e as conseqüências das atividades antrópicas no local exigem urgentes providências para a recuperação do sistema. Considerando que as bacias hidrográficas representam uma temática bastante adequada para um programa de Educação Ambiental e, ainda, as dificuldades/necessidades apresentadas, pelos professores, para o desenvolvimento de práticas que estimulem a conscientização dos alunos com respeito às questões ambientais, o presente estudo visou à formação interdisciplinar de educadores que atuavam no terceiro ano do ensino médio de uma escola estadual, no sentido de possibilitar que trabalhassem posteriormente com seus alunos a dimensão ambiental da microbacia hidrográfica do Ribeirão dos Peixes. Uma investigação inicial sobre as práticas pedagógicas dos professores em relação à abordagem do tema e à Educação Ambiental forneceu subsídios para que este trabalho fosse conduzido, por meio da Pesquisa-ação-participativa e complementada pelo Ensino por pesquisa.
  • Ribeirão dos Peixes provides the largest amount of water to the community of Dois Córregos city (SP). The physical delimitation of the hydrographical basins provides an adequate theme for an Environmental Education Program. This study has tried to focus on educators' interdisciplinary formation, which were carried out with students in the third grade of a public high school in order to allow them to reflect about the environmental dimension of the hydrographical micro basin. An initial investigation about the teacher's pedagogical practices used action research methodology and Teaching by research to guide the discussions about the Environmental Education in Ribeirão dos Peixes.
Issue Date: 
1-Dec-2007
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 13, n. 3, p. 389-398, 2007.
Time Duration: 
389-398
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Interdisciplinaridade
  • Microbacia hidrográfica
  • Pesquisa-ação-participativa
  • Ensino por pesquisa
  • Ensino Médio
  • Educação Ambiental
  • Interdisciplinary
  • Hydrographical micro basin
  • Research-action
  • Teaching by research
  • Medium Teaching
  • Environmental education
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132007000300008
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/26466
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.