You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/26481
Title: 
Avaliação em matemática: uma leitura de concepções e análise do vivido na sala de aula
Other Titles: 
Evaluation in Mathematics: a reading of conceptions and an analysis of what is lived in the classroom
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • Este artigo traz uma reflexão acerca da avaliação em Matemática, destacando os modos pelos quais essa avaliação pode vir a ser compreendida e discutida em um curso de formação de professores da área. Explicita-se como, a partir das situações de sala de aula, o olhar para as possibilidades da avaliação pode contribuir para a formação desse professor no que diz respeito ao compreendido pelos alunos. São analisadas três situações-problema, propostas aos alunos do curso de graduação em Matemática, cujo foco é o modo de avaliar. O olhar avaliativo e o fazer Matemática são entendidos como uma forma de o aluno voltar-se para o conteúdo matemático, abrindo-se ao que, no seu lidar cotidiano, se mostra. Diz-se da importância de se considerarem os dados relevantes e o a ser conhecido nas situações de avaliação que permitem, ao professor, ler a aprendizagem do aluno em seu modo de se expressar.
  • This article allows some reflection on evaluation in Mathematics, highlighting the ways such evaluation may come to be understood and discussed in a Teacher Formation course. An attempt is made to unveil - in classroom situations - how looking at evaluation contributes to the formation of such teachers especially with regard to the analysis of what is understood by his/her students. Three problem situations have been analyzed, and discussed with Mathematics college degree students - whose focus is on the process of evaluation. The Evaluating look and taking up Mathematics are understood as ways for the student teacher to address the mathematical content, with him / her opening himself / herself to what his/her daily teaching shows. It shows the importance of considering the relevant data and that to be known in the evaluation situation allows the teacher to read the student's learning and ways of expression..
Issue Date: 
1-Jan-2011
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 17, n. 1, p. 183-197, 2011.
Time Duration: 
183-197
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Educação Matemática
  • Avaliação da Aprendizagem Escolar
  • Conhecimento Matemático
  • Mathematical Education
  • School Learning Evaluation
  • Mathematical Knowledge
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000100012
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/26481
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.