You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/26482
Title: 
O conhecimento de polígonos e poliedros: uma análise do desempenho de alunos do ensino médio em exemplos e não-exemplos
Other Titles: 
The knowledge of polygons and polyhedrons: an analysis of the students' performance from High School in examples and non-examples
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • O artigo pretende mostrar os resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi analisar o desempenho de alunos do Ensino Médio na identificação de exemplos e não-exemplos de polígonos e poliedros, tendo em vista os atributos definidores e atributos irrelevantes. Participaram da pesquisa 253 alunos, distribuídos em três séries do Ensino Médio de uma escola pública, que responderam um teste de exemplos e não-exemplos. Posteriormente, foram selecionados seis alunos para serem entrevistados sobre seus conhecimentos a respeito dos exemplos e não-exemplos. Os resultados mostraram que os participantes obtiveram uma média baixa (M = 5,59) na tarefa que exigiu a identificação de exemplos e não-exemplos de polígonos e poliedros. A análise das entrevistas mostrou que a maioria dos alunos considerou que o atributo irrelevante dos polígonos analisados não interferiu na resposta. Contudo, evidencia-se, de modo geral, que esses alunos apresentaram um conhecimento conceitual longe do esperado para esse nível de ensino.
  • The article intends to show the results of research whose objective was to analyse the performance of students from High School in the identification of examples and non-examples of polygons and polyhedrons, intending to define the attributes and irrelevant attributes. In the research 253 students participated distributed into three series from High School in public school who answered a test of examples and non-examples. Later, six students were selected to be interviewed about their knowledge of examples and non-examples. The results showed that the participants had low average (M = 5,59) in the homework which demanded the identification of examples and non-examples of polygons and polyhedrons. The analysis of the interviews showed that the most students considered that the irrelevant attribute of polygons analyzed did not interfere in the response. However, it is evident, in general, that these students presented a conceptual knowledge far from the expected for level of education.
Issue Date: 
1-Jan-2011
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 17, n. 1, p. 199-217, 2011.
Time Duration: 
199-217
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Geometria
  • Conceitos Geométricos
  • Polígonos e poliedros
  • Exemplos e não-exemplos
  • Geometry
  • Geometry concept
  • Polygons and polyhedrons
  • Examples and non-examples
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000100013
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/26482
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.