You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/26486
Title: 
Memória de velhas professoras: a natureza e a relação sociedade-natureza
Other Titles: 
Memories of old teachers: nature and the nature/society relationship
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-7313
Abstract: 
  • Este artigo tem como objetivo identificar, a partir da memória de velhas professoras, as concepções de natureza e de relação sociedade-natureza presentes nos depoimentos de professoras que atuaram na rede pública estadual de uma cidade do interior do estado de São Paulo, nas décadas de 1960 e 1970. Constatou-se, por meio das leituras das narrativas, que as professoras apresentam a natureza por meio de diferentes concepções. No que diz respeito à relação sociedade-natureza, evidencia-se a relação conflituosa que se estabelece entre o homem e a natureza. No geral, o homem foi apresentado como aquele que destrói a natureza, caracterizado pelas professoras como ruim e ignorante. Tentar compreender como a natureza e a relação sociedade-natureza se fazem presentes na memória dessas professoras pode contribuir para a construção de novas formas de relação sociedade-natureza nos dias atuais.
  • This research has the objective to identify from the remembrances of old teachers the relation between their conceptions of the natural world and the nature of society. The old teachers are from the state public schools from a city in the county of São Paulo in 60's and 70's. It was found from reading the narratives, that the teachers describe nature with different conceptions. Looking at the nature/ society relationship, it is noticeable that a conflicted relation is established between the man and nature. It can be affirmed, in general, that man was presented as the one who destroys nature, being characterized by the teachers as bad and ignorant. Trying to understand how nature and its relationship to society are present in the remembrances of these masters can help us currently to build new ways of relating nature and society.
Issue Date: 
1-Jan-2012
Citation: 
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 18, n. 3, p. 721-736, 2012.
Time Duration: 
721-736
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências
Keywords: 
  • Natureza
  • Sociedade
  • Memórias
  • Idoso
  • Educação ambiental
  • Nature
  • Society
  • Memories
  • Elderly
  • Environmental education
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132012000300015
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/26486
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.