You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/26494
Title: 
Eficácia do programa de remediação metafonológica e de leitura para escolares com dificuldades de aprendizagem
Other Titles: 
Effectiveness of a metaphonological and reading remediation program for students with learning difficulties
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1516-8034
Sponsorship: 
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Abstract: 
  • OBJETIVO: Verificar a eficácia do programa de remediação metafonológica e leitura, elaborado em versão computadorizada para escolares com dificuldades de aprendizagem. MÉTODOS: Participaram deste estudo 600 escolares de 2ª a 4ª série do ensino público fundamental, distribuídos em dois grupos: Grupo I (GI) e Grupo II (GII). O GI, composto por 300 escolares com dificuldades de aprendizagem, foi subdividido em GIc: 150 escolares que não foram submetidos ao programa de remediação metafonológica e de leitura; e GIe: 150 escolares do GI submetidos ao programa de remediação. O Grupo II (GII), composto por 300 escolares com bom desempenho escolar, foi subdividido em GIIc: 150 escolares que não foram submetidos ao programa de remediação; e GIIe: 150 escolares submetidos ao programa de remediação. Foi elaborado um programa computadorizado de remediação metafonológica e de leitura em versão avaliativa e interventiva. O programa foi composto por três fases: pré-avaliação, intervenção e após-avaliação. RESULTADOS: Houve diferença entre a situação de pré e após avaliação para os escolares do GIe em todos as provas da versão avaliativa e em todas as habilidades trabalhadas na remediação e para o GIIe nas provas de reconhecimento de som, segmentação e manipulação fonêmica. CONCLUSÃO: Os achados deste estudo evidenciam que a eficácia do programa de remediação metafonológica e de leitura elaborado para este estudo, pois os escolares com dificuldades de aprendizagem submetidos ao programa desenvolveram habilidades metafonológicas necessárias para o desenvolvimento da leitura.
  • PURPOSE: To verify the effectiveness of the computerized version of a metaphonological and reading remediation program for students with learning difficulties. METHODS: Participants were 600 2nd to 4th grade students from public elementary schools distributed into Groups I (GI) and II (GII). GI was composed by 300 students with learning difficulties subdivided into GIc: 150 students who were not submitted to the metaphonological and reading remediation program; and GIe: 150 students submitted to the metaphonological and reading remediation program. GII consisted of 300 students with good academic performance subdivided into GIIc: 150 students who were not submitted to the remediation program, and GIIe: 150 students submitted to the metaphonological and reading remediation program. The computerized metaphonological and reading remediation program was developed to be used in evaluation and intervention. The program had three stages: pre-testing, intervention and post-testing. RESULTS: Differences were found between pre and post-tests for GIe subjects in all tests of the evaluation version of the program and in all abilities emphasized on the remediation program, and for GIIe subjects in the sound recognition, segmentation and phonemic manipulation tasks. CONCLUSION: The findings evidence the effectiveness of the computerized metaphonological and reading remediation program developed for this study, since the students with learning difficulties submitted to the remediation program developed the metaphonological abilities required for reading development.
Issue Date: 
1-Jun-2011
Citation: 
Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 16, n. 2, p. 189-197, 2011.
Time Duration: 
189-197
Publisher: 
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
Keywords: 
  • Aprendizagem
  • Avaliação
  • Leitura
  • Transtornos de aprendizagem
  • Compreensão
  • Instrução por computador
  • Learning
  • Evaluation
  • Reading
  • Learning disorders
  • Comprehension
  • Computer-assisted instruction
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342011000200013
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/26494
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.