You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/27037
Title: 
Escuta de crianças com fissura labiopalatina na escola
Other Titles: 
Children's listening with cleft lip and palate in the school
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade de São Paulo (USP)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1809-4872
Abstract: 
  • INTRODUÇÃO: Grande similaridade entre o comportamento de pacientes com fissura labiopalatina e aqueles com transtorno de processamento auditivo são relatadas por pais e professores. OBJETIVO: Verificar a escuta de crianças com fissura labiopalatina em seis condições de escuta. MÉTODO: Professores de 224 escolares (7 a 11 anos) com fissura completaram um questionário, visando julgar a escuta do escolar no ruído, condição ideal, com múltiplos estímulos, no silêncio, quando solicitado recordar a informação ouvida e durante longo período de escuta, comparando-o ao de outro sem fissura de mesma idade e condição de escuta. Estudo Prospectivo. RESULTADOS: A média do julgamento (-0,08, desvio padrão de 0,27) dos alunos com fissura, realizado pelo professor, foi aproximadamente ao de mesma dificuldade (zero), quando comparado com o escolar sem fissura. Não foi encontrada significância estatística para qualquer uma das condições, nem para o valor total do questionário considerando os gêneros e as séries escolares. CONCLUSÃO: As características de escuta dos escolares com fissura labiopalatina foram similares ao de outro sem esta malformação craniofacial de mesma idade e condição de escuta semelhante. No ruído, quando a memória e a atenção auditiva são requeridas foram as condições mais difíceis.
  • INTRODUCTION: A great similarity between the patients with cleft lip and palate' behavior and those with auditory processing disorder are related by parents and professors. OBJECTIVE: To verify the listening in children with cleft lip and palate in six conditions of listening. METHOD: Professors of 224 students (7 to 11 years old) with cleft completed a questionnaire aiming to judge the student listening in the noise, ideal condition, with multiple stimulus, in the silence, when it is solicited to remember the listened information and during a lengthy period of listening, comparing it to the other of the same age and listening condition, without cleft. A Prospective Study. RESULTS: The mean of the trial (-0, 08, standard deviation of 0,27) of the students with cleft, performed by professor was about the same difficulty (zero), when compared with the student without cleft. It was not found statistical significance to anyone conditions, neither to the total value of the questionnaire, considering the gender nor the school year level. CONCLUSION: The listening characteristics of the students with cleft lip and palate were similar to the other without this craniofacial deformity of the same age and similar listening condition. In the noise, the conditions more difficult occurred when the memory and the auditory attention were required.
Issue Date: 
1-Sep-2010
Citation: 
Arquivos Internacionais de Otorrinolaringologia. Fundação Otorrinolaringologia, v. 14, n. 3, p. 280-287, 2010.
Time Duration: 
280-287
Publisher: 
Fundação Otorrinolaringologia
Keywords: 
  • criança
  • fissura palatina
  • audição
  • percepção auditiva
  • child
  • cleft palate
  • hearing
  • auditory perception
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1809-48722010000300003
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/27037
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.