You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/27041
Title: 
Desempenho cognitivo em diferentes níveis de escolaridade de adultos e idosos ativos
Other Titles: 
Cognitive performance in different levels of education of adults and active elderly
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
  • Universidade Federal do ABC (UFABC)
ISSN: 
1809-9823
Abstract: 
  • OBJETIVO: Comparar o desempenho cognitivo em diferentes níveis de escolaridade de indivíduos adultos e idosos praticantes de atividade física. MÉTODOS: Foram avaliados 122 indivíduos sem comprometimento cognitivo, idade entre 46 a 85 anos e escolaridade entre 1 a 15 anos, praticantes de atividade física há mais de 6 meses no Programa de Atividades Físicas e Recreativas para a Terceira Idade. Foi aplicada uma bateria de testes cognitivos para verificar as seguintes variáveis: memória de curto prazo, linguagem, aprendizagem, taxa de esquecimento e funções executivas. RESULTADOS: O teste de Kruskal-Wallis apontou diferenças entre os grupos, com diferentes níveis de escolaridade, apenas para a memória de curto prazo, sendo que o teste de U Mann Whitney demonstra diferença entre o grupo de menor escolaridade (1-4 anos) com o grupo de maior escolaridade (> 12 anos). CONCLUSÃO: Diante disso, sugere-se que adultos e idosos ativos, em diferentes níveis de escolaridade, apresentam um perfil cognitivo semelhante para os seguintes domínios cognitivos: linguagem, aprendizagem, taxa de esquecimento e funções executivas.
  • OBJECTIVE: To compare the cognitive performance at different education levels of adults and elderly physically active. METHODS: The study enrolled 122 individuals without cognitive decline, aged between 46 to 85 years old, 1 to 15 years of schooling. All participants have practiced physical activity for more than 6 months in the Program of Physical and Recreational Activities for the Elderly. A battery of cognitive tests was administered to assess the following variables: short-term memory, language, learning, rate of forgetting, and executive functions. RESULTS: The Kruskal-Wallis test showed differences between groups with different levels of schooling, only to the short-term memory, and the Mann Whitney U test shows the difference between the group with less education (1-4 years) with the higher education group (> 12 years). CONCLUSION: Therefore, it is suggested that adults and active elderly, in different levels of schooling, present similar cognitive profile in the following cognitive domains: language, learning, rate of forgetting and executive functions.
Issue Date: 
1-Jan-2012
Citation: 
Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia. Universidade do Estado do Rio Janeiro, v. 15, n. 1, p. 7-15, 2012.
Time Duration: 
7-15
Publisher: 
Universidade do Estado do Rio Janeiro
Keywords: 
  • Cognição
  • Atividade motora
  • Saúde do idoso
  • Avaliação de desempenho
  • Atividade física
  • Nível educacional
  • Cognition
  • Motor activity, Health of the elderly, Employee Performance Appraisal
  • Physical activity, Education level
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1809-98232012000100002
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/27041
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.