You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/27303
Title: 
A escola como lócus de formação docente: uma gestão bem-sucedida
Other Titles: 
The school as a place for teacher training: a successful management initiative
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
ISSN: 
0100-1574
Abstract: 
  • O trabalho focaliza a escola como lócus de formação. Analisa o contexto de uma escola de sucesso da rede municipal de Campo Grande, Estado do Mato Grosso do Sul, descrevendo-o em suas características. Entre estas, destaca a gestão e o clima escolar. Para tanto, entrevista professores e gestores sobre a organização da escola, o estilo de gestão, bem como sobre os seus efeitos no trabalho do professor e no desempenho dos alunos. O exame das entrevistas permitiu construir algumas categorias que definem o ethos da instituição: o porte pequeno, o trabalho em equipe, as relações democráticas e o compromisso com os alunos. A análise destaca o profissionalismo da gestão e da sua visão prospectiva sobre a tarefa educativa, estimulando os professores a enfrentarem os desafios e compartilhando com eles as formas de superar as dificuldades. O estudo aponta a importância da rede de relações que se estabelece no contexto da escola como forma de socialização da profissão, construção da identidade docente e espaço de formação de professores a partir da prática.
  • This work focuses on the school as a place for teachers education. It analyses the context of a successful school in the Campo Grande municipal system, in the State of Mato Grosso do Sul. The article describes its characteristics, with emphasis on the school management and the school climate. Teachers and managers were interviewed about the school, its organization and management as well as about the way these dimensions affect their work and the studentsâ performance. By examining the interviews, it was possible to build up some of the categories that define the ethos of the school: the fact of it being small, team-work, democratic relationships and commitment to the students. The analysis highlights the professionalism of the management and its prospective vision of the educational task, which encourages the teachers to face up to the challenges and shares with them ways of overcoming the difficulties. It points out the importance of the network of relationships that are established within the context of the school as a way of socializing the profession, constructing a teaching identity and establishing a place were teachers can learn starting with teaching practice.
Issue Date: 
1-Apr-2010
Citation: 
Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, v. 40, n. 139, p. 237-256, 2010.
Time Duration: 
237-256
Publisher: 
Fundação Carlos Chagas
Keywords: 
  • FORMAÇÃO CONTÍNUA
  • GESTÃO
  • ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
  • FORMAÇÃO DE PROFESSORES
  • RECURRENT EDUCATION
  • MANAGEMENT
  • SCHOOL ADMINISTRATION
  • TEACHER EDUCATION
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742010000100012
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/27303
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.