You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/28242
Title: 
Uma proposta metodológica para a formação continuada de professores na perspectiva histórico-social
Other Titles: 
A methodological proposal for teachers permanent formation according to a social-historical perspective
Author(s): 
Mazzeu, Francisco José Carvalho
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0101-3262
Abstract: 
  • O texto apresenta uma proposta para a formação de professores, baseada na pedagogia histórico-crítica. São apresentados três eixos básicos para orientar esse trabalho: domínio dos conteúdos escolares e formas de ensinar; estudo da concepção dialética; formação de uma nova atitude ético-política. A metodologia sugerida é similar àquela que os professores poderão usar com seus alunos. Procura seguir os cinco passos propostos por Saviani: a prática social, a problematização, a instrumentalização, a catarse e a prática social.
  • This article aims at presenting a proposal for teaching teachers based on the historical-critical pedagogy. It presents three basic aspects: knowledge of the school curriculum and methods of teaching; knowledge of dialectic; construction of a new ethical-political attitude. The proposal is based on the five steps as suggested by Saviani: social practice; problem setting; acquisition of the contents as instruments of action; catharsis and social practice.
Issue Date: 
1-Apr-1998
Citation: 
Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 19, n. 44, p. 59-72, 1998.
Time Duration: 
59-72
Publisher: 
Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES)
Keywords: 
  • Formação de professores
  • concepção dialética
  • pedagogia histórico-crítica
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32621998000100006
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/28242
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.