Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/28242
- Title:
- Uma proposta metodológica para a formação continuada de professores na perspectiva histórico-social
- A methodological proposal for teachers permanent formation according to a social-historical perspective
- Mazzeu, Francisco José Carvalho
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 0101-3262
- O texto apresenta uma proposta para a formação de professores, baseada na pedagogia histórico-crítica. São apresentados três eixos básicos para orientar esse trabalho: domínio dos conteúdos escolares e formas de ensinar; estudo da concepção dialética; formação de uma nova atitude ético-política. A metodologia sugerida é similar àquela que os professores poderão usar com seus alunos. Procura seguir os cinco passos propostos por Saviani: a prática social, a problematização, a instrumentalização, a catarse e a prática social.
- This article aims at presenting a proposal for teaching teachers based on the historical-critical pedagogy. It presents three basic aspects: knowledge of the school curriculum and methods of teaching; knowledge of dialectic; construction of a new ethical-political attitude. The proposal is based on the five steps as suggested by Saviani: social practice; problem setting; acquisition of the contents as instruments of action; catharsis and social practice.
- 1-Apr-1998
- Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 19, n. 44, p. 59-72, 1998.
- 59-72
- Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES)
- Formação de professores
- concepção dialética
- pedagogia histórico-crítica
- http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32621998000100006
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/28242
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.