You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/28249
Title: 
Lições de coisas: concepção científica e projeto modernizador para a sociedade
Other Titles: 
Object Lessons: scientific conception and the modernisation project to society
Author(s): 
Valdemarin, Vera Teresa
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0101-3262
Abstract: 
  • O objetivo deste artigo é compreender alguns aspectos da cultura escolar, assinalando a seleção de valores culturais, econômicos e educacionais operada pela instrução escolar, com base na análise de manuais didáticos para uso de professores, elaborados nas décadas finais do século XIX e fundamentados no Método de Ensino Intuitivo ou Lições de Coisas. Embora expressem a mesma fundamentação filosófica, os manuais apresentam diferentes procedimentos para o ensino dos conteúdos escolares que se configuram como visões específicas do progresso científico. Vinculados ao projeto modernizador da sociedade, em curso no século XIX, as diferenças apresentadas pelos manuais nos informam sobre as diversas vertentes constitutivas desse projeto.
  • The objective of this article is to comprehend some aspects of the school culture, to remark the selection of cultural, economic and educational values examined by the school instruction from the analysis of didactic manuals to teachers use, which were elaborated during the last decades of XIX century and based upon the Intuitive Method or Object Lessons. Although the manuals express the same philosophical basis, they present different procedures to the teaching of the school contents which are specific views of the scientific progress. The differences presented by the manuals linked to the modernisation project of society, in progress during XIX century, inform us about several points that constitute that project.
Issue Date: 
1-Nov-2000
Citation: 
Cadernos CEDES. Centro de Estudos Educação e Sociedade, v. 20, n. 52, p. 74-87, 2000.
Time Duration: 
74-87
Publisher: 
Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES)
Keywords: 
  • Lições de coisas
  • método de ensino intuitivo
  • cultura escolar
  • transposição didática
  • manuais de ensino
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622000000300006
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/28249
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.