You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/28955
Title: 
Resiliência oculta: a construção social do conceito e suas implicações para práticas profissionais junto a adolescentes em situação de risco
Other Titles: 
Hidden resilience: the social construction of the concept and its implications for professional practices with at-risk adolescents
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Dalhousie University
ISSN: 
0102-7972
Abstract: 
  • O presente artigo visa apresentar as principais idéias e conceitos sobre resiliência, tendo como parâmetro a produção de Michael Ungar. Inicialmente será apresentada a perspectiva pós-moderna, na qual discutir-se-á sobre a construção social do conceito de resiliência e em seguida será introduzido ao leitor o conceito de hidden resilience, aqui traduzido como resiliência oculta e relacionado a estratégias de coping não-convencionais. As pesquisas com adolescentes no Canadá e em vários países possibilitou a consolidação da proposta elaborada pelo autor, para o qual resiliência refere-se a uma experiência relacionada à capacidade do indivíduo de navegar por recursos associados ao bem-estar e à capacidade de suas famílias e comunidade em prover tais recursos de formas culturalmente significativas. Implicações para práticas profissionais na área da adolescência e juventude serão discutidas.
  • The purpose of this paper is to present the main concepts and ideas about resilience developed by Michael Ungar. At first, it will be discussed his post-modern approach of resilience and the social construction of the phenomenon. Thereafter, it will be presented the concept of hidden resilience related to unusual coping strategies. Researches carried out with adolescents in Canada and other countries solidified the conception of resilience as an experience associated to the individual's capacity to develop resources associated to his/her well-being and the condition of the individual's family and community to provide such resources in culturally meaningful ways. It will also deal with implications for professional practices with at-risk adolescents.
Issue Date: 
1-Jan-2010
Citation: 
Psicologia: Reflexão e Crítica. Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), v. 23, n. 3, p. 476-484, 2010.
Time Duration: 
476-484
Publisher: 
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Pós-Graduação em Psicologia
Keywords: 
  • Resiliência Oculta
  • Adolescentes em Risco
  • Práticas Profissionais
  • Hidden Resilience
  • At-Risk Adolescents
  • Professional Practices
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722010000300008
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/28955
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.