You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/29058
Title: 
Medidas de desempenho escolar: avaliação formal e opinião de professores
Other Titles: 
Learning performance measures: formal evaluation and teachers' opinion
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
  • Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
ISSN: 
0103-166X
Abstract: 
  • O objetivo deste estudo foi comparar o desempenho de escolares em relação à avaliação formal e a opinião de professores. Participaram 164 escolares de ensino fundamental de cidade do interior paulista, sendo 81 do sexo masculino e 83 do sexo feminino. Foi utilizado o Teste de Desempenho Escolar e foram definidos 2 grupos, segundo a opinião da professora quanto ao desempenho normal e abaixo da média. Os resultados revelaram diferença significativa indicando que o menor desempenho foi verificado para o sexo masculino e para a quarta série. As médias do grupo definido pela professora com desempenho inferior foram abaixo do esperado e diferiram significativamente. A opinião da professora neste estudo foi fundamental para a identificação dos problemas relacionados à escolaridade.
  • The objective of this study was to compare the performance of school children in relation to formal evaluation and teachers' opinion. One hundred and sixty-four (164) elementary school students in an inland city in São Paulo state, 81 males, and 83 females, took part in this study. The formal performance evaluation was carried out through the Learning Performance Test, and 2 groups were defined according to the teacher's opinion as for normal and below-average performances. The results showed a significant difference, indicating the males and fourth graders as having the lowest performance. The average grades of the group defined by the teacher as having the lowest performance were lower than they were expected to be in the formal evaluation and differed significantly. The opinion of the teacher in this study was essential to the identification of problems related to education.
Issue Date: 
1-Aug-2004
Citation: 
Estudos de Psicologia (Campinas). PPG em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 21, n. 2, p. 79-90, 2004.
Time Duration: 
79-90
Publisher: 
PPG em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Keywords: 
  • escolaridade
  • aprendizagem
  • school education
  • learning
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2004000200006
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/29058
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.