You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/29521
Title: 
Fundamentos da prática docente: por uma pedagogia ativa
Other Titles: 
Teaching practice groundworks: towards an active pedagogy
Author(s): 
Chakur, Cilene Ribeiro de Sá Leite
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0103-863X
Abstract: 
  • O artigo pretende mostrar como a questão dos fundamentos da prática docente é prioritária numa discussão sobre as falhas, incoerências e insatisfações do professor em sua tarefa diária, constituindo-se em ponto de partida para uma análise do ensino atual. São apontadas confusões e ambigüidades da prática docente, bem como a permanência de características da pedagogia tradicional, com suas suposições e implicações para o desenvolvimento e a aprendizagem do aluno. Ao final, são apresentados princípios psicológicos e epistemológicos da teoria piagetiana passíveis de fundamentar uma pedagogia ativa, e sugestões para sua efetivação na prática, visando atender à finalidade educacional de desenvolvimento das potencialidades do educando em novas bases.
  • The paper intends to show how the question of the teaching practice groundworks is a top priority in a discussion about the teacher's failures, incoherences and dissatisfactions in his daily work. Such groundworks are considered as the starting point for an analysis of the present teaching. Misunderstandings and ambiguities of the teaching practice and the persistence of characteristics of traditional pedagogy are pointed out, together with its assumptions and implications for the students' development and learning as well. At the end, Piagetian psychological and epistemological principles on which an active pedagogy may be founded are presented along with some cues for its effectiveness in practice, intending to serve the educational aim of development of the learner's potentialities according to new basis.
Issue Date: 
1-Aug-1995
Citation: 
Paidéia (Ribeirão Preto). Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto, n. 8-9, p. 37-52, 1995.
Time Duration: 
37-52
Publisher: 
Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto
Keywords: 
  • pedagogia ativa
  • ensino tradicional
  • fundamentos da prática docente
  • princípios da teoria piageliana
  • active pedagogy
  • traditional teaching
  • teaching practice groundworks
  • principles of Piagetian theory
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X1995000100004
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/29521
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.