You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/29770
Title: 
Ser professora, ser mulher: um estudo sobre concepções de gênero e sexualidade para um grupo de alunas de pedagogia
Other Titles: 
Teachers or women: an analysis of the concepts of gender and sexuality among a group of pedagogy students
Author(s): 
Institution: 
  • Faculdade de Americana
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0104-026X
Abstract: 
  • Este trabalho tem por objetivo investigar as concepções de relações de gênero de um grupo de alunas do curso de Pedagogia que já atuam na educação escolar como professoras. Para a realização desta pesquisa qualitativa, de tipologia analítico-descritiva, foi utilizada uma entrevista semiestruturada com as universitárias escolhidas. A construção e a análise do objeto têm como fundamentação teórica os estudos de Michel Foucault, Joan Scott e Guacira Lopes Louro. Constatamos que, em um processo de acomodação e resistência, as categorias mulher e professora se fundem, o que obscurece, em certa medida, a atuação da professora como profissional da educação.
  • This study aims to investigate the concepts of gender of a group of students from the Faculty of Education, who already work as teachers in schools. For this research, a qualitative and analytic-descriptive typology, we used a semi-structured interview with the students. The construction and analysis of the object were based on theoretical studies of Michel Foucault, Joan Scott and Guacira Lopes Louro. We found that these teachers lack a training in theories and discussions focusing on sexuality and gender issues.
Issue Date: 
1-Aug-2011
Citation: 
Revista Estudos Feministas. Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão da Universidade Federal de Santa Catarina, v. 19, n. 2, p. 475-489, 2011.
Time Duration: 
475-489
Publisher: 
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Centro de Filosofia e Ciências Humanas e Centro de Comunicação e Expressão
Keywords: 
  • relações de gênero
  • sexualidade
  • pedagogia
  • Sexuality
  • Gender Relations
  • Pedagogy Course
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200011
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/29770
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.