You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/29777
Title: 
Empresas multinacionais e desempenho comercial do Brasil: uma revisão da literatura
Other Titles: 
Multinational enterprises and trade performance in Brazil: a review of the literature
Author(s): 
Cinquetti, Carlos A.
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0104-0618
Abstract: 
  • Fazemos uma releitura dos estudos empíricos sobre empresas multinacionais (EMNs) e comércio exterior no Brasil a partir dos modelos teóricos e empíricos de comércio internacional com firmas multinacionais. Percebe-se que aqueles estudos não examinam como características econômicas do país (Brasil) condicionaram a emergência e tipo das EMNs e, assim, seus respectivos impactos sobre comércio exterior. Conseguem isolar, nas análises de impacto comercial, evidências dos serviços tecnológicos das estrangeiras, relativamente às domésticas do mesmo setor, mas não examinam se essas firmas se concentraram ou não em atividades com vantagens comparativas no país, o que seria crucial para determinar seu impacto comercial comparativo.
  • We revisit the empirical research about multinational firms (MNFs) and foreign trade in Brazil from the perspective of the theoretical models of international trade with MNFs, and their empirical tests. We observed that the cited studies did not examine how the economic characteristics of Brazil conditioned the emergence and types, as well as the corresponding impacts of the MNFs on foreign trade. The models analyzing trade impacts succeed to single out the MNF's technology service, as compared to same-sector domestic firms, but do not examine whether or not these firms concentrated in activities with comparative advantages, crucial to determine the comparative trade contribution from these firms.
Issue Date: 
1-Dec-2008
Citation: 
Economia e Sociedade. Instituto de Economia da Universidade Estadual de Campinas, v. 17, n. 3, p. 525-537, 2008.
Time Duration: 
525-537
Publisher: 
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Instituto de Economia
Keywords: 
  • Empresas multinacionais Brasil
  • Vantagem comparativa (Comércio)
  • Inovações tecnológicas
  • Multinational firms Brazil
  • Comparative advantage
  • Technological innovation
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-06182008000300007
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/29777
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.