You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/29849
Title: 
Da licenciatura à sala de aula: o processo de aprender a ensinar em tempos e espaços variados
Other Titles: 
From teacher's education course to classroom: the process of learning how to teach at varied times and spaces
Author(s): 
Lopes, Rosemara Perpétua
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0104-4060
Abstract: 
  • Formação de professores é um desafio que ultrapassa fronteiras de espaço e tempo. No caso da formação inicial, as dificuldades de articular necessidades formativas oriundas do campo de atuação às possibilidades dos cursos que formam o professor se mantêm. Buscando contribuir para minimizá-las, realizou-se uma investigação, cujos objetivos foram: investigar processos de aprendizagem da docência e evidenciar concepções de futuros professores sobre a sua profissão. Formulou-se um questionário com perguntas abertas, respondido por vinte estudantes do último ano de licenciatura de uma universidade pública do interior paulista, de cursos distintos. Os dados foram analisados em seis eixos temáticos, resultando em significativas constatações, das quais se destaca a falta de saberes relativos à especificidade da profissão docente e ao contexto sócio-histórico no qual ela acontece, comprometendo a ação futura do professor e, consequentemente, a aprendizagem do aluno da escola básica. Cabe, pois, repensar a formação docente, numa época em que seu redimensionamento por meios tecnológicos é possível.
  • Teacher education is a challenge that oversteps borders of space and time. In case of the initial education the difficulties of enunciating formal necessities arising from the working field to the possibilities of the courses that educate teachers. In search to contribute to minimize them this investigation aims: to investigate the teachers learning process and to evidence notion of future teachers on their career. A questionnaire of open questions was answered by twenty students of the last term in different major curses at a public university of São Paulo State countryside. The data were analyzed based in six thematic subjects, resulting in significant evidences from which one emphasizes the lack of background related to the specificity of the teaching career as well as to the historic-social context it happens committing future action of teachers and, consequently, the student learning in basic schools. One should thus re-think the teacher formation within a time in which its re-dimension by means of technological means is possible.
Issue Date: 
1-Jan-2010
Citation: 
Educar em Revista. Setor de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), n. 36, p. 163-179, 2010.
Time Duration: 
163-179
Publisher: 
Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Setor de Educação
Keywords: 
  • formação inicial de professores
  • licenciatura
  • saberes e aprendizagens docentes
  • teacher initial education
  • major
  • teaching background and knowledge
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602010000100012
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/29849
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.