You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/29905
Title: 
Eficácia do programa de remediação auditivo-visual computadorizado em escolares com dislexia
Other Titles: 
Efficacy of an audio-visual computerized remediation program in students with dyslexia
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0104-5687
Abstract: 
  • TEMA: programa de remediação auditivo-visual computadorizado em escolares com dislexia do desenvolvimento. OBJETIVOS: verificar a eficácia de um programa de remediação auditivo-visual computadorizado em escolares com dislexia do desenvolvimento. Dentre os objetivos específicos, o estudo teve como finalidade comparar o desempenho cognitivo-lingüístico de escolares com dislexia do desenvolvimento com escolares bons leitores; comparar os achados dos procedimentos de avaliação de pré e pós testagem em escolares com dislexia submetidos e não submetidos ao programa; e, por fim, comparar os achados do programa de remediação em escolares com dislexia e escolares bons leitores submetidos ao programa de remediação. MÉTODO: participaram deste estudo 20 escolares, sendo o grupo I (GI) subdivido em: GIe, composto de cinco escolares com dislexia do desenvolvimento submetidos ao programa, e GIc, composto de cinco escolares com dislexia do desenvolvimento não submetidos ao programa. O grupo II (GII) foi subdividido em GIIe, composto de cinco escolares bons leitores submetidos à remediação, e GIIc, composto de cinco escolares bons leitores não submetidos à remediação. Foi realizado o programa de remediação auditivo-visual computadorizado Play-on. RESULTADOS: os resultados deste estudo revelaram que o GI apresentou desempenho inferior em habilidade de processamento auditivo e de consciência fonológica em comparação com o GII em situação de pré-testagem. Entretanto, o GIe apresentou desempenho semelhante ao GII em situação de pós-testagem, evidenciando a eficácia da remediação auditivo-visual em escolares com dislexia do desenvolvimento. CONCLUSÃO: o estudo evidenciou a eficácia do programa de remediação auditivo-visual em escolares com dislexia do desenvolvimento.
  • BACKGROUND: an audio-visual computerized remediation program in students with developmental dyslexia. AIM: to verify the efficacy of an audio-visual computerized remediation program in students with developmental dyslexia. The specific goals of this study involved the comparison of the linguistic-cognitive performance of students with developmental dyslexia with that of students considered good readers; to compare the results obtained in pre and post-testing situations of students with dyslexia who were and were not submitted to the program; and to compare the results obtained with the remediation program in students with developmental dyslexia to those obtained in good readers. METHODS: the participants of this study were 20 students who were divided as follows: group I (GI) subdivided in: GIe (five students with developmental dyslexia who were submitted to the program) and GIc (five students with developmental dyslexia who were not submitted to the program); group II (GII) was subdivided in: GIIe (five good readers who were submitted to the program) and GIIc (five good readers who were not submitted to the program). An audio-visual computerized remediation program was used - Play on. RESULTS: results indicate that GI presented a lower performance in auditory processing and phonological awareness when compared to GII in the pre-testing situation. However, GIe presented a similar performance to that of GII in the post-testing situation, indicating the effectiveness of the audio-visual remediation program in students with developmental dyslexia. CONCLUSION: this study made evident the effectiveness of an audio-visual remediation program in students with developmental dyslexia.
Issue Date: 
1-Dec-2008
Citation: 
Pró-Fono Revista de Atualização Científica. Pró-Fono Produtos Especializados para Fonoaudiologia Ltda., v. 20, n. 4, p. 237-242, 2008.
Time Duration: 
237-242
Publisher: 
Pró-Fono Produtos Especializados para Fonoaudiologia Ltda.
Keywords: 
  • Dislexia
  • Intervenção
  • Aprendizagem
  • Dyslexia
  • Intervention
  • Learning
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872008000400006
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/29905
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.