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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/30070
Title: 
História da formação de professores
Other Titles: 
History of elementary school teachers' education in Brazil
Author(s): 
Tanuri, Leonor Maria
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1413-2478
Abstract: 
  • Tomando por base trabalhos historiográficos produzidos sobre a Escola Normal em diversos estados brasileiros, o presente trabalho procura recuperar a história percorrida por essa instituição, da perspectiva da ação do Estado, ou seja, da política educacional por ele desenvolvida. Nascidas no século XIX ao nível de modestas escolas primárias e centradas sobretudo no conteúdo a ser ensinado, as escolas normais foram aos poucos incorporando um conteúdo didático-pedagógico. O ideário escolanovista as marcaria definitivamente, deslocando a ênfase de seu currículo para as denominadas ciências da educação. O artigo aborda questões relativas a: consolidação e expansão das escolas normais como instituições formadoras do magistério para a escola primária, evolução de sua organização geral e curricular, definida, a partir dos anos 30, em nível médio, até as mudanças introduzidas pela Lei 9.394/96, que elevou a formação do professor das séries iniciais ao nível superior.
  • This paper deals with the history of the Brazilian training college for elementary school teachers from the viewpoint of State educational policy and having as sources historiographical works on elementary school teacher's training colleges of several States. Founded in 19th. century those institutions initially showed a rather modest feature of elementary schools themselves with emphasis on the content to be taught. With time, however, they progressively incorporated a didatic-pedagogical content. New School movement ideas influenced them decisively changing the emphasis of their curricula to the sciences of education. The article examines questions related to: consolidation and expansion of that College, evolution of its general and curricular organization which has reached the secondary level from the 1930's onwards until the National Education Law 9.394/96 when a higher education level was required to elementary teachers.
Issue Date: 
1-Aug-2000
Citation: 
Revista Brasileira de Educação. Editora Autores Associados, n. 14, p. 61-88, 2000.
Time Duration: 
61-88
Publisher: 
Editora Autores Associados
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782000000200005
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/30070
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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