You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/30074
Title: 
As pedagogias do aprender a aprender e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento
Other Titles: 
The pedagogy of learning to learn and some illusions of the so-called knowledge society
Author(s): 
Duarte, Newton
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1413-2478
Abstract: 
  • O artigo considera a pedagogia das competências como uma das pedagogias do aprender a aprender e apresenta quatro posicionamentos valorativos contidos no lema aprender a aprender: 1) é mais desejável a aprendizagem que ocorra sem a transmissão de conhecimentos por alguém; 2) o método de construção do conhecimento é mais importante do que o conhecimento já produzido socialmente; 3) a atividade do aluno deve ser impulsionada pelos interesses e necessidades do indivíduo; 4) a educação deve preparar os indivíduos para um constante processo de adaptação e readaptação à sociedade em acelerado processo de mudança. Defende que as pedagogias do aprender a aprender pertencem a um universo ideológico carregado de ilusões acerca da assim chamada sociedade do conhecimento e conclui apresentando cinco dessas ilusões.
  • This article considers the pedagogy of competencies as one of the pedagogies of learning to learn and presents four valuational propositions contained in the slogan learning to learn: 1) learning which occurs without the transmission of knowledge by someone is the most desirable; 2) the method by which knowledge is constructed is more important than that knowledge already socially produced; 3) student activities should be inspired by the needs and interests of the individual; 4) education ought to prepare individuals for a constant process of adaptation and readaptation to a society in accelerated process of change. The article defends the position that the learning to learn pedagogies belong to an ideological universe charged with illusions about the so-called knowledge society and concludes by presenting five of these illusions.
Issue Date: 
1-Dec-2001
Citation: 
Revista Brasileira de Educação. Editora Autores Associados, n. 18, p. 35-40, 2001.
Time Duration: 
35-40
Publisher: 
Editora Autores Associados
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782001000300004
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/30074
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.