You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/30087
Title: 
Aceitação e rejeição entre pares e habilidades sociais em universitários
Other Titles: 
Acceptance and rejection between peers and social skills in college students
Author(s): 
Institution: 
  • ICentro Universitário Salesiano de Americana
  • Universidade São Francisco
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1413-294X
Abstract: 
  • Nesse estudo, investigaram-se as associações entre habilidades sociais e aceitação-rejeição em estudantes universitários. Foram estudados 126 estudantes universitários do curso de Educação Física de uma instituição de ensino superior particular de uma cidade do interior do estado de São Paulo. Para fins de avaliação foi utilizado um Inventário de Habilidades Sociais (IHS) e uma Medida Sociométrica que avalia a aceitação ou rejeição do estudante por seus colegas de classe para as atividades de sair e estudar. A aceitação para ambas as situações não foi explicada por nenhuma faceta das habilidades sociais para os homens. Já nas mulheres, foi explicada somente pela medida de autoexposição a desconhecidos. Essa pesquisa elucida algumas das condutas socialmente hábeis de homens e mulheres universitários que podem ser empregadas em treinamentos em habilidades sociais para se evitar a rejeição entre pares, e maximizar a aceitação.
  • The aim of this study was investigate relations between social skills and acceptance-rejection in college students. 126 college students attending at physical education course from a university of the interior of the state of São Paulo were studied. The social skills assessment was taken by the Inventário de Habilidades Sociais (IHS) and the sociometric measure was related to the rejection or acceptation of the students by their peers in the studying and go out situations. Among the results, the acceptance in both situations was not explained by any of the social skills measures to men. To the women, in both situations acceptance were explained by the self-exposition to stranger's measure. This research clarifies some of the social behaviors that can be used in social skills training with men and women to avoid its rejection in the group and maximizes the acceptance.
Issue Date: 
1-Aug-2011
Citation: 
Estudos de Psicologia (Natal). PPgPsi-UFRN, v. 16, n. 2, p. 155-162, 2011.
Time Duration: 
155-162
Publisher: 
PPgPsi-UFRN
Keywords: 
  • sociometria
  • habilidades sociais
  • evidências de validade
  • sociometry
  • social skills
  • validity evidence
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2011000200006
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/30087
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.