You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/30430
Title: 
Psicologia e educação no contexto das secretarias municipais: algumas contribuições para novas práticas
Other Titles: 
Psychology and education in the municipality context: some contributions towards new practices
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Prefeitura Municipal de Florinea
ISSN: 
1414-9893
Abstract: 
  • Visando a refletir sobre diferentes formas de pensar e fazer dos psicólogos que atuam na Educação Municipal, participamos da Comissão de E-ducação do CRP-06/subsede de Assis e entrevistamos psicólogas aí envolvidas. Verificamos que suas ações - condicionadas ao modelo político-ideológico ado-tado pela gestão municipal e pela formação acadêmica recebida - caracterizam-se por práticas tradicionais e/ou compartilhadas por outros profissionais, que não vêm contribuindo para a reversão do quadro de produção do fracasso escolar. Assim, consideramos urgente a revisão dos aspectos relativos à formação dos psicólogos, às práticas atualmente implementadas e ao engajamento dos órgãos dessa classe para a consolidação de uma psicologia mais comprometida com a cidadania.
  • The paper reports on our reflection upon the different way psychologists think and act in their practice within the Municipal Educational context. As members of the Education Committee of the Regional Board of Psychologists (Branch of Assis), we have conducted interviews of practicing psy-chologists within the education context. We have found that the practitioners' ac-tions are guided either by the political/ideological model of the city administration or by their academic background. These are characterized by traditional ways of practice and/or shared by other professionals. Such practices have not contributed to changes in the current state of school failure. Therefore, we urge the reviewing of certain aspects concerning the psychologist's professional development, the current professional practices and the efforts of professional psychologycal organizations to a consolidation of a professional practice that is committed to citizenship.
Issue Date: 
1-Sep-2003
Citation: 
Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 23, n. 3, p. 42-49, 2003.
Time Duration: 
42-49
Publisher: 
Conselho Federal de Psicologia
Keywords: 
  • Psicologia escolar
  • Psicólogos da educação municipal
  • Formação profissional
  • Fracasso escolar
  • Educational psychology
  • Psychologists of the municipal education
  • Psychologist's professional development
  • School failure
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932003000300007
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/30430
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.