You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/74277
Title: 
Estratégias de ensino para alunos deficientes visuais: A Proposta Curricular do Estado de São Paulo
Other Titles: 
Strategies for teaching visually impaired students: The Curriculum Proposal of São Paulo State
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Avenida João Gerosa
ISSN: 
  • 1415-9805
  • 1980-6574
Abstract: 
  • Strategies and resources are primary to the participation of students with visual impairments in physical education classes. The objective of this study was to plan teaching strategies and resource adaptations focusing on educational inclusion of students with visual impairment based on the activities held in the Curriculum Proposal for São Paulo State. Three steps were outlined from the analysis of the Proposal: 1) identify the subjects for each bimester, 2) analyze the teacher's book in terms of learning situations and their development, and 3) plan educational strategies and resource adaptations. Ten teaching strategies were planned, four new resources were indicated and two teaching resources were adapted for the classes. The activities of the Curriculum Proposal allow strategy planning aimed at the participation of students with visual disabilities together with students without disabilities.
  • As estratégias e recursos são primordiais para a participação do aluno com deficiência visual nas aulas de educação física. Assim, objetivou-se planejar estratégias de ensino e adaptações de recursos com foco na inclusão educacional do aluno com deficiência visual fundamentando-se nas atividades contidas na Proposta Curricular do Estado de São Paulo. Três etapas foram delineadas a partir da análise da Proposta Curricular: 1) identificar os temas propostos para cada bimestre; 2) analisar o “caderno do professor” em termos de situações de aprendizagem e o desenvolvimento de cada uma delas e, 3) planejar estratégias de ensino e adaptações de recursos. Dez estratégias de ensino foram planejadas, quatro novos recursos foram indicados e duas adaptações de recursos pedagógicos foram sugeridas para as aulas. As atividades da Proposta Curricular permitiram um planejamento de estratégias voltado à participação do aluno com deficiência visual juntamente com alunos sem deficiência.
Issue Date: 
1-Jan-2013
Citation: 
Motriz. Revista de Educacao Fisica, v. 19, n. 1, p. 62-73, 2013.
Time Duration: 
62-73
Keywords: 
  • Curriculum
  • Materials
  • Planning techinques
  • Visually impaired persons
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1980-65742013000100007
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/74277
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.