You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/7959
Title: 
Gestão da qualidade total: introdução dos conceitos e a sua utilização em um curso para abordar o comportamento individual do aluno/profissional/cidadão
Other Titles: 
Administration of the total quality: introduction of the concepts and your use in a course to approach the student's professional-citizen-individual behavior
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0100-4670
Abstract: 
  • A introdução do assunto qualidade, segundo as necessidades de mercado abre espaço para a discussão da qualidade como necessidade pessoal, e também para a formação do cidadão/profissional, além de introduzir assuntos específicos de administração de empresas. Dessa forma, foi oferecida uma disciplina optativa para os alunos do Instituto de Química do Campus de Araraquara, abordando o tema Qualidade e foi denominada Gestão da Qualidade por três anos seguidos. da avaliação geral do curso extraiu-se que ele deveria ser realizado sempre, que o tema é atual e relevante e contribui para a formação profissional/pessoal. Com relação ao comprometimento com o curso de graduação, cerca de metade dos alunos assume o seu comprometimento com os estudos e os restantes dizem estarem somente envolvidos. Conclui-se, portanto que o curso atingiu os seus objetivos propostos, introduziu os principais conceitos de qualidade segundo as normas da qualidade da série ISO 9000 e suscitou a discussão da formação do aluno/profissional/cidadão.
  • The introduction of the subject quality, according to the market needs opens space for the discussion of the quality as personal need, and also for the professional citizen's formation, besides introducing specific subjects of administration of companies. In that way, an optional discipline was offered for the students of the Chemistry Institute, approaching the theme Quality and Administration of the Quality , by three followed years. of the general evaluation of the course it was extracted that it should always be accomplished, that the theme is current and important and it contributes to the personal/professional formation. With relationship to the compromising with the degree course, about of the students' half it assumes your compromising with the studies and the remaining ones say they are only involved. It is ended, therefore that the course reached your proposed objectives, it introduced the principal quality concepts according to the norms of the quality of the series ISO 9000 and it raised the discussion of the student's professional - citizen formation.
Issue Date: 
1-Jan-2002
Citation: 
Eclética Química. Fundação Editora da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, v. 27, n. spe, p. 229-239, 2002.
Time Duration: 
229-239
Publisher: 
Editora Unesp
Keywords: 
  • Qualidade
  • controle da qualidade
  • administração
  • Quality
  • quality control
  • Administration
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-46702002000200019
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/7959
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.