You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/86489
Title: 
As peças didáticas de Bertolt Brecht e o processo de alfabetização
Author(s): 
Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Essa pesquisa tem como objetivo analisar as idéias e proposições das peças didáticas de Bertolt Brecht, buscando possíveis relações entre essas peças, vistas em seus princípios didáticos, e as concepções que fundamentam o processo de alfabetização. Procedeu-se, inicialmente, a um estudo documental das peças, fazendo um levantamento dos princípios didáticos que elas contém; em seguida, foi composto um panorama das concepções em alfabetização no Brasil, recorrendo-se a trabalhos científicos e órgãos censitários (IBGE); culminando na participação de três professoras que alfabetizam. A construção da relação entre os princípios didáticos e as concepções em alfabetização foi se estabelecendo na e por meio da interação com essas professoras. Nessa relação de interlocução, desenvolvida por entrevistas, professoras e pesquisadora iam construindo, juntas, possibilidades de reflexão da práxis pedagógica no processo de alfabetização, por meio das peças didáticas.
  • This research has the objective to analyse the ideas and preposition of Bertolt Brechtþs didactic plays, seeking possible relation between these plays, looking at his didacticsþ principle and the conceptions that bases the alphabetizationþs process. It conducts, inictially, to a documental study of the plays, doing a raising of didacticsþprinciple that they have, following, it was composed by a view of conceptions in alphabetization in Brazil, resort to cientific works and censitary organs (IBGE) resulting in participation of three teachers that alphabetize. The construction of relation between the didacticsþ principle and the conceptions in alphabetization were establishing in and by interaction with these teachers. In this relation of dialogues developed by interview, teachers and researchers who were building, together, possibilities of reflection pedagogic practice in the alphabetizationþs process, by the didactic plays.
Issue Date: 
2-Sep-2005
Citation: 
GONÇALVES, Natália Kneipp Ribeiro. As peças didáticas de Bertolt Brecht e o processo de alfabetização. 2005. viii, 170 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências, 2005.
Time Duration: 
viii, 170 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Didática
  • Alfabetização
  • Peças didáticas
  • Brecht, Bertold, 1898-1956
  • Didacticþs plays
  • Alphabetization
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/86489
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.