You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/86923
Title: 
Experiência em arte-educação: importâncias, relações e sentidos
Author(s): 
Fatio, Carla Francisca
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Esta pesquisa é sobre jovens que cresceram manuseando Arte em área de vulnerabilidade social, cultural e econômica na cidade de São Paulo. Apresentamos experiências em arte-educação, vividas e replicadas nesses sujeitos, e que hoje, passados alguns anos, uma família e uma diretora contam esta história. Narra-se também a historicidade deste projeto sócio-cultural para valorar a importância da Linguagem da Arte em suas vidas, e como promoveram a construção de sua identidade. Contam se aprenderam com a experiência e de que forma: como se propuseram a uma leitura pictográfica de si mesmos; desenvolvendo-se de forma lúdica e como meio de comunicação, com estímulos às memórias, individuais e coletivas. Porque exploramos juntos suas recordações e afetos, com o desenvolvimento de oficinas artísticas orientadas por esta arte-educadora, permitindo que os jovens trabalhassem valores democráticos como a paz, a tolerância, a negociação, o respeito e a cooperação na diversidade; concomitantemente a uma reflexão com a construção desses sentidos, não apenas em uma visão semiológica da produção, mas com o propósito de avaliar e pensar também a questão da linguagem em Artes Visuais, como forma de codificação, percepção, e expressão. Expomos a leitura a temas como um processo contínuo e não fragmentado, dialogando com autores que nos ajudaram a refletir e aprender com esta experiência. Construímos um sentido à Arte e a vida.
  • This research describes and analyses art-education experiences of yongsters who have grown up handling Art in a social, cultural and economic vulnerable area of a big city named São Paulo, in Brazil. More specifically, this work presents art-education experiences that were explored and lived by a community group some years ago, and are now narrated by a family and a instutional director. Also, the historicity of those experiences is presented to confirm the importance of Art language for their lives and make evident the art-education value to the member's character edification and identity constrution. Moreover, they tell us if they have learned with the experience and how: their accounts reveal how they intended to develop a stimulus to individual and collective memories of pictured readings of themselves in a ludica way and as a communication process. Regarding the art-education experiences, personal remembrances and affection for the artistic workshops were explored in order to help the yongsters build democratic values such as peace, tolerance, negotiation skills, respected and cooperation, in an ethnic and cultural diversity. All at once, despite the restricted semiotic view of production and analyses, a concomitant reflection on the building of those values was derived from these experiences to assess and ponder the subject of visual Art language as a way of coding, perception and expression. Furthermore, this research was enriched by continuous reading, and by sharing the results with specialists who contributed towards a better understanding of those art-education experiences. Concluding, a broadest sense of Art and life has come out as a significant outcome.
Issue Date: 
18-Mar-2009
Citation: 
FATIO, Carla Francisca. Experiência em arte-educação: importâncias, relações e sentidos. 2008. 367 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2008.
Time Duration: 
367 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Arte - Educação
  • Arte - Aspectos sociais
  • Arte - Brasil
  • Arte-experiência
  • Imagem
  • Artista-educadora
  • Art-experience
  • Image
  • Artist-educator
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/86923
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.