You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/90994
Title: 
De educando a arte-educador: um percurso; influência dos mestres
Author(s): 
Triguis, Carlos Ernesto
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • A dissertação relata e analisa uma História de Vida e Formação, mais especificamente da minha formação artística, num percurso que passa pelo extinto Grupo Escolar Experimental da Lapa, como pano de fundo da descoberta de meus valores educacionais e o encontro com àquela que plantou os alicerces para a construção desse caminho: a Professora Hebe de Carvalho. Apresento também algumas dificuldades e desvios realizados nesse percurso para conseguir os meus objetivos: a busca de minha própria expressão até tornar-me um Arte-Educador. No percurso relato e analiso meus encontros com Ana Maria Netto Nogueira, Carlos Alberto Fajardo e Iole Di Natale, assim como minhas passagens pelos Festivais de Inverno da Universidade Federal de Minas Gerais. O encontro com as idéias de Ubirajara Ribeiro são também relatadas, principalmente as reflexões desencadeadas pelo episódio Glorinha de Taubaté. A idéia é que esse trabalho possa despertar em outros professores, em especial nos Arte-educadores reflexões e a respectiva tomada de consciência de sua própria formaçãao, e possa contribuir também com informações para a História da Arte-Educação Brasileira.
  • This paper relates and analyzes a History of Life and Education, specifically my artistic formation in a route starting at the extinct Grupo Escolar Experimental of Lapa, background of discoveries about my education values and my meeting with the one gave the foundations to construct this way: the teacher Hebe Carvalho. I also presente some difficulties and detours in this route to get my purposes: the search for my own expression until became an Art Education. In this route I relate and analyse the meeting with Ana Maria Netto Nogueira, Carlos Alberto Fajardo and Iole Natale as well as my way through Winter Festivais of Minas Gerais Federal University. My meeting with Ubirajara Ribeiro's ideas are related too, mainly those reflections caused by the event Glorinha de Taubaté. The idea is that this work may arouse teachers, especially Art Educators, to reflect about and become conscious of their education and finally contribute with the History of Brazilian Art Education.
Issue Date: 
7-May-2007
Citation: 
TRIGUIS, Carlos Ernesto. De educando a arte-educador: um percurso; influência dos mestres. 2007. 2 v. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes, 2007.
Time Duration: 
2 v. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Arte - Educação
  • Arte - Estudo e ensino
  • Educação artística
  • Art education
  • Art - Teaching and learning
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/90994
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.