You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/91140
Title: 
A etnomatemática no contexto do ensino inclusivo: possibilidades e dasafios
Author(s): 
Rodrigues, Thiago Donda
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • O trabalho intitulado “A Etnomatemática no contexto do ensino inclusivo: possibilidades e desafios” é uma pesquisa, de caráter etnográfico, que tem como objetivo observar, descrever e analisar como os professores de uma escola inclusiva lidam com os alunos, na disciplina Matemática, de modo a corroborar com o processo de inclusão. A pesquisa foi realizada em uma escola do projeto CIEJA – Centro Integrado de Educação de Jovens e Adultos – da Secretaria de Educação da cidade de São Paulo, que oferece o ensino fundamental na modalidade supletivo para 1308 alunos. Foram observados quatro professores, sendo três formados em matemática e um formado em pedagogia. O trabalho aponta que o processo de inclusão, baseado na perspectiva etnomatemática, está ligado à postura ética em que se preza o respeito, a solidariedade e a cooperação, ambiente onde as diferenças são valorizadas e, portanto, propício à inclusão. Salienta também que, para o processo de inclusão, não há um modelo pronto; o que existe é a transição da integração para a inclusão e, por isso, podem ser detectadas práticas não inclusivas mesmo em um ambiente com proposta inclusiva.
  • The work entitled “Ethnomathematics in the teaching context for inclusion: possibility and challenge” is an investigation of ethnographic type that has the purpose to observe, describe and analyse how the teachers of an inclusive school deal with the students in the mathematics subject so as to corroborate with the process of inclusion. The research was accomplished in a school of the project CIEJA – Integrated Center of Youngs and Adults Education – of Education Secretaryship of São Paulo’s city, that offer adult education fundamental teaching for 1308 students. Four teachers were observed, of which three are graduated in mathematics and one is graduated in pedagogy. The work indicates that the process of inclusion, grounded in the ethnomathematics perspective, is linked with the ethical posture that values the respect, solidarity and co-operation, environment where the differences are valorized and, thus, propitious for the inclusion. It emphasizes too that the process of inclusion isn’t a ready model, on the contrary what exists is the transition from the integration to the inclusion and, therefore, it can be detect non-inclusive practices even so in this environment with inclusive proposal.
Issue Date: 
20-May-2008
Citation: 
RODRIGUES, Thiago Donda. A etnomatemática no contexto do ensino inclusivo: possibilidades e dasafios. 2008. 138 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2008.
Time Duration: 
138 f. : il., tabs., fots.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação inclusiva
  • Etnomatematica
  • Ensino inclusivo
  • Educação matemática
  • Ethnomathematics
  • Mathematical education
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/91140
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.