You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/91156
Title: 
Ensino-aprendizagem de geometria: uma proposta fazendo uso de caleidoscópios, sólidos geométricos e softwares educacionais
Author(s): 
Martins, Renata Aparecida
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • O objetivo desta pesquisa foi o de apresentar uma proposta alternativa para o ensino-aprendizagem da Geometria utilizando caleidoscópios, sólidos geométricos, jogos e softwares educacionais. A utilização conjunta desses instrumentos permitiu explorar temas como tesselações do plano (por polígonos regulares) e do espaço (por poliedros regulares com bases caleidoscópicas em suas faces). As construções geométricas (bases e planificações dos sólidos) feitas graficamente e depois no computador resultaram numa integração entre o laboratório de ensino e o de informática. São relatadas experiências com alunos da 8ª série do Ensino Fundamental, para os quais foram aplicadas atividades usando a Resolução de Problemas, observando-se grande interesse e participação.
  • The purpose of this research was to present an alternate proposal to the teaching and learning process in Geometry using kaleidoscopes, building blocks, games and educational softwares. With a parallel use of all these devices, we could explore themes as tesselations of the plan (by regular polygons) and of the space (by regular polyhedrons with kaleidoscopical bases in their sides). Firstly, the geometrical constructions (base and flat surfaces of the solids) were made graphically and after in the computer resulting in an integration between the teaching and computer labs. Activities, with eighth grade students, using solving problems, were applied and these experiments were reported. A great interest and participation among the students could be noticed.
Issue Date: 
12-Feb-2003
Citation: 
MARTINS, Renata Aparecida. Ensino-aprendizagem de geometria: uma proposta fazendo uso de caleidoscópios, sólidos geométricos e softwares educacionais. 2003. 246 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2003.
Time Duration: 
246 f. : il., tabs.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Geometria
  • Matemática - Estudo e ensino
  • Mathematics - Study and teaching
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/91156
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.