You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/91544
Title: 
Infância e memória em When We Were Orphans, de Kazuo Ishiguro
Author(s): 
Capellato Júnior, Edson Luiz
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
  • Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
  • Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • Este trabalho analisa o romance When We Were Orphans, de produção do escritor Kazuo Ishiguro, focando o emprego da memória no texto literário, como forma de examinar as estratégias empregadas pelo escritor. A principal preocupação estética do autor britânico volta-se para a maneira como seus personagens lêem e interpretam suas histórias de vida e para como eles percebem as forças que conduzem seus destinos e como reescrevem tais detalhes. A estratégia narrativa adotada é a do emprego da memória marcando a percepção a posteriori que caracteriza o relato. O estudo, portanto, aponta a técnica narrativa ligada aos processos psíquicos constituintes da memória, e auxilia na exposição do sofrimento humano, na crítica sutil ao imperialismo e colonialismo do século XX, tema e motivo de seus romances. Dessa forma, o autor enfatiza as técnicas que as pessoas usam para encobrir e às vezes até para suprimir suas emoções e, em particular, a maneira pela qual tais emoções são estimuladas pela memória. O trabalho terá como suporte teórico os estudos freudianos sobre a memória, o estranho e as experiências ocorridas na infância, particularmente considerando a atuação do narrador, o personagem Christopher Banks, como foco central.
  • This study analyses the novel When We Were Orphans, as part of the writer Kazuo Ishiguro’s production, focusing the application of the memory in the literary text, as a form of examining the strategies used by the author. The British author’s main aesthetical concern is turned to how his characters read and interpret their life story, and to how they apprehend the forces which lead their destiny, and how they write such details. The adopted narrative strategy is one which engages memory, determining the posteriori perception that characterizes the narration. The study, therefore, indicates the narrative technique linked to psychical processes which constitute memory, and help with the exposition of the human anguish; with the subtle criticism to the 20th century’s imperialism and colonialism, theme and motif of his novels. For that reason, the author emphasizes the techniques people use to cover, and sometimes even to supply their emotions and, particularly the way from which such emotions are aroused by memory. The paper shall have, as theoretical support, the Freudian studies about memory, the strange and the experience occurred during childhood, especially considering the narrator’s performance, the character Christopher Banks., as essential focus.
Issue Date: 
31-Mar-2009
Citation: 
CAPELLATO JÚNIOR, Edson Luiz. Infância e memória em When We Were Orphans, de Kazuo Ishiguro. 2009. 82 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2009.
Time Duration: 
82 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Ishiguro, Kazuo, 1954-
  • Literatura - História e crítica - Teoria
  • Psicologia
  • Memoria
  • Psychological novel
  • Memory
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/91544
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.